Cum se produce tranzitia producatorilor auto spre furnizori de transport individual?
07.08.2018
        
Distribuie acest articol!   

Intr-un articol recent, in care semnalam aparitia revistei Shift, am scris ca noua publicatie se va ocupa, printe altele, de “tranzitia de la producatori auto la furnizori de solutii pentru transport”.

Cititorii ne-au intrebat cum e posibil ca marii producatori auto, cunoscuti pentru ritmicitatea productiei in masa a vehiculelor de tot felul, sa se adapteze la ritmul aparent imprevizibil al nevoilor de transport individual?… Nu este acesta rolul transportului in comun? Al taximetrelor? Sau al rudelor mai tinere ale taximetriei, ca Uber, Lyft, Ola, Didi si lista poate continua?…

Ne-am documentat si un titlu din revista online Wired ne-a atras atentia in mod special: “Producatorii auto fac proprietatea unui automobil optionala”.

In trecut, utilizatorul care avea nevoie de transport individual avea doua optiuni: achizitie sau leasing.

Aparatia serviciilor de transport individual, diversificate dincolo de forma clasica a taximetriei, a transformat o intreaga generatie de potentiali soferi – proprietari in ocupanti ai locurilor din spate, preocupati mai degraba de comunicarea digitala cu ajutorul smartphone-ului, decat de navigarea prin traficul haotic din majoritatea oraselor mari.

Pentru o categorie intermediara, care nu doreste bataile de cap (asigurare, intretinere, parcare) cu propietatea unui automobil, pe care il foloseste doar pentru o ora sau doua pe zi, a aparut solutia car sharing, prin care un automobil este utilizat de un numar mare de clienti.

Solutia de a plati doar pentru cat timp au nevoie de serviciile automobilului si absenta batailor de cap cu tot ce este legat de proprietatea lui a fost suficient de atractiva pentru 5,8 milioane de utilizatori in 2015, numar ce creste rapid si, dupa prognoza firmei de consultanta BCG (Boston Consulting Group), va atinge 35 milioane in urmatorii trei ani.

Implicatiile majore ale noului model de transport individual sunt evidente si au deschis dezbaterile daca firmele vor vinde mai multe sau mai putine automobile?

Pare evident ca atunci cand clientii nu mai cumpara automobile, numarul vanzarilor la nivel individual scade. Dar fiecare automobil fiind exploatat 50% din timp, in loc de 10% ca in prezent, kilometrajul parcurs anual de fiecare automobil va fi cu mult mai mare, necesitand inlocuirea lui la fiecare 2 ani, in loc de 10 ani, ca acum.

Un alt sector care isi face ganduri serioase despre noul model de transport si implicit de afaceri, este cel financiar. Cand clientii nu vor mai cumpara automobile si nu vor mai lua credite, nu vor mai plati dobanda pe imprumuturi sau taxe de leasing.

Unii autori considera ca imprumuturile doar se vor transfera de la nivel individual la firmele care vor administra parcurile auto pentru carsharing.

Dar, asa cum arata recentul exemplu al firmei americane Fair, firmele cu modele de afaceri inovative pentru transportul individual nu au intotdeauna nevoie de credite, finantarea afacerii facandu-se prin aportul de capital al investitorilor interesati de viitorul diferit al mobilitatii individuale.

Fair a obtinut mai mult de 1 miliard finantare, incepand din 2016, pentru un model de afaceri cat se poate de interesant.

Fair face legatura intre parcurile auto uzate ce zac nefolosite in curtile dealerilor si clientii interesati sa plateasca de la 150 de dolari pe luna pentru utilizarea acestor automobile. Tot ce tine de asigurari, intretinere si asistenta tehnica mobila in caz de defectiuni este asigurat de Fair. Clientul poate returna oricand masina sau poate sa o inlocuiasca cu alt model, cu un preaviz de cinci zile.

Despre abonamentele oferite de Ford, Porsche, Volvo si Cadillac am mai relatat, fiindca in ciuda pretului (inca) ridicat, deschid portile spre incercarea a numeroase modele produse de firmele respective, de asemenea fara obligatii de asigurare si intretinere.

Daca adaugam initiativele Maven-GM, care din 2019 vor oferi transport autonom, sau unirea fortelor dintre BMW si Mercedes pentru firmele individuale de car sharing, este mai usor de inteles cata atentie acorda marii producatori auto noilor modele de afaceri, adaptate unei generatii ce evita sa devina proprietarul unui obiect scump, care se devalorizeaza din clipa iesirii pe poarta vanzatorului.

db

Distribuie acest articol!