ANALIZA: Cat timp mai sunt necesare subventiile pentru automobile electrice? (partea a III-a – Europa de Est)

8 noiembrie 2018



Dupa doua episoade in care am discutat subventiile pentru promovarea autovehiculelor electrice, in primul situatia speciala a Germaniei, ca cel mai mare producator de automobile european, si in al doilea, cea din tarile apusene cu cele mai mari parcuri de autovehicule electrice, cel de al treilea episod este dedicat tarilor din Europa de Est.

Subiectul subventiilor este extrem de fluid, deoarece programele de guvernare rectifica si aliniaza politica de subventii de la an la an si, in unele cazuri, chiar mai des. Cu toate ca am utilizat ca sursa de informare rapoartele observatorului european pentru combustili alternativi EAFO (European Alternative Fuels Observatory) al Comisiei Europene, subventiile acordate in Romania nu sunt actualizate la zi, ceea ce nu ne-am propus sa verificam din alte surse pentru celelalte zece tari din estul Europei, tabelul subventiilor fiind asadar orientativ.

Inainte de a trece la analiza tabelelor de sinteza, bazate pe datele si informatiile EAFO,  trebuie sa punem piata din est intr-o perspectiva corecta, care sa scoata in evidenta dimensiunile actuale pentru autovehicule 100% electrice denumite in rapoarte BEV (Battery Electric Vehicles) si cele plug in hibride PHEV (Plug in Hybrid Electric Vehicles).

In perioada ianuarie – septembrie 2018, in Comunitatea Europeana s-au inmatriculat 213.383 automobile electrice (BEV+PHEV), din care 5.068, reprezentand 2,4% din total, in cele 11 tari din estul Europei, listate in tabelul 1.

Tabelul nr. 1

Cu o populatie de aproape 20% din totalul de 510, 464 milioane de locuitori ai Comunitatii Europene, dar cu un venit mediu pe locuitor mai mic decat media europeana si un pret mare de achizitie pentru autovehicule electrice noi, este firesc ca vanzarile de autovehicule electrice sa fie mai mici in est.

Cu toate acestea, cresterea vanzarilor fata de anul trecut este mai mare decat media europeana (39%) in toate cele 11 tari analizate, intre  45% in Polonia si Cehia si 281% in Croatia. Masura in care cresterile procentuale pe fiecare piata poate fi corelata cu subventiile acordate in fiecare tara este un subiect de discutii mai ample, in care trebuie luati in considerare si alti factori economici.

Asa cum s-a evidentiat si la inaugurarea SAB 2018, subventia acordata in Romania pentru achizitionarea de automobile 100% electrice (BEV) este cea mai mare din tarile Comunitatii Europene si are cu siguranta o contributie majora la cresterea inmatricularilor automobilelor electrice si hibride in Romania cu 175% fata de aceasi perioada din 2017.

SURSA INFORMATIILOR: EAFO

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *