“Unde se poate incarca un automobil electric?”

10 noiembrie 2018



Asa cum relatam la vremea potrivita, participarea echipei 24auto.ro la SAB 2018, in spatiul dedicat electromobilitatii, interactiunea cu presa, televiziunea si publicul a reprezentat o adevarata comoara de informatii si teme de discutie despre temerile si prejudecatile ce impiedica adoptarea electromobilitatii pe o scara mai larga in Romania (si alte tari).

Dupa intrebarea legata de pretul mare al automobilelor electrice oferite de importatori pe piata interna, prin retelele autorizate de dealeri, si cea despre autonomie (la care vom reveni cat de curand), negresit urma cea din titlu: “unde se poate incarca un automobil electric?”

Raspunsul cel mai direct si simplu, “acasa, la priza de 220V”, a descumpanit pe multi vizitatori, fiindca imaginea high tech a automobilelor electrice nu se prea potriveste cu gaura din perete, de unde se alimenteaza masina de spalat, aspiratorul, frigiderul si toate celelalte aparate electrocasnice, ce fac parte din confortul vietii in secolul XXI. E drept ca este nevoie de una in garaj sau intr-un loc din care cablul de alimentare, cu care sunt dotate majoritatea automobilelor electrice de la livrare, sa ajunga la priza de incarcare. Mai sunt necesare si cateva precautii legate de puterea absorbita de automobil si dimensionarea circuitelor si sigurantelor din circuitul de alimentare.

In cadrul proiectului de educare electromobilistica initiat de 24auto.ro impreuna cu partenerii Casa Auto Timisoara, Porsib Sibiu si Inspiroline, peste 90% din incarcari au fost efectuate la domiciul celor ce au testat Hyundai-ul Ioniq, confirmand statisticile internationale cu privire la modul prioritar de incarcare. E drept ca incarcarea dureaza foarte mult, in functie de dimensiunea acumulatorului si a gradului de descarcare, dar este cea mai comoda pentru utilizator, eliminand drumul suplimentar la statia de alimentare sau incarcare, devenind un reflex asemanator cu cel de a incarca in fiecare seara telefonul.

Cu ajutorul unui unei statii de incarcare, wallbox, care costa cateva sute de euro in functie de furnizor, timpul de incarcare se poate scurta, daca durata lunga pe parcursul noptii deranjeaza.

Pentru drumuri in afara localitatilor se utilizeaza cu precadere statiile de putere, pentru incarcarea rapida si continuarea calatoriei, dupa o pauza binevenita pentru dezmortire si nevoi fiziologice. Am constatat, din dialogul cu publicul, ca densitatea retelei de incarcare existente in tara este mult subestimata. Departe de noi intentia de afirma ca sunt suficiente statii in prezent, dar cu siguranta sunt mai multe decat in imaginatia celor ce privesc electrificarea transportului rutier ca un capriciu ” al celor bogati, care isi pot permite asa un lux”, cum ne spunea un vizitator, ce locuia la bloc si avea asigurat accesul la transportul in comun in apropiere de locuinta.

Fara a dori sa generam o controversa, viitorul ne va invata ca in aglomeratiile urbane, deplasarea cu transportul civilizat in comun, considerand si carsharing o forma de “transport in comun”, este singura solutie de descongestionare. Atata vreme cat majoritatea automobilelor sunt utilizate de o singura persoana, pentru un drum dimineata spre locul de munca si altul seara la intoarcerea acasa, spatiile de parcare si soselele nu vor fi vreodata suficiente, iar timpul pierdut in dopuri de circulatie va creste exponential.

Aplicatia Plug Share este un bun punct de pornire pentru gasirea statiilor de incarcare si care poate demonstra ca reteaua actuala de incarcatoare rapide din parcarile Kaufland si Lidl permit, la nevoie, drumuri lungi cu un automobil electric.

Cu fiecare interlocutor am accentuat insa ca avantajele unui automobil electric sunt predominante in traficul urban si ca justificarea lor economica, in ciuda pretului mare de achizitie, diminuat prin subventiile acordate,  apare la parcurgerea unui numar mare de kilometri zilnic, ca in cazul celor ce s-au mutat in afara oraselor si nu beneficiaza de transport in comun, singura alternativa fiind deplasarea cu un vehicul echipat cu motor cu ardere interna.

Privind spre viitor, ne dorim masuri de incurajare si promovare a investitiilor in retele de incarcare asemanatoare cu legislatia britanica, care a stabilit ca orice constructie noua trebuie sa asigure statii de incarcare.

Un alt exemplu demn de urmat este cel lansat in Germania de Telekom, care este ingenios si bine venit, prin extinderea functiilor statiilor existente in prezent si pentru incarcarea autovehiculelor electrice.

Pentru si mai mult confort, privim cu nerabdare la perfectionarea si instalarea statiilor de incarcare fara cablu (wireless), pentru care este necesara o mai stransa colaborare intre producatorii de automobile si cei dedicati ecosistemului de incarcare si intretinere, fara de care electrificarea nu poate deveni un fenomen de masa.

Si inca o rugaminte din partea electromobilistilor pentru cei din domeniu… Eliminarea sistemului de cartele specifice fiecarei retele de incarcare. Este un anacronism, atata vreme cat plata combustibilului se poate face direct la pompa cu cardul bancar sau si mai elegant, automobilul dialogheaza cu statia de incarcare si plata se face direct din contul clientului, fara cartela sau operatiunea suplimentara, asa cum se intampla in prezent la statiile Super Charger Tesla.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *