Bilant intermediar dupa 10 saptamani – proiectul de educare electromobilistica initiat de 24auto.ro

2 decembrie 2018



Cititorilor care urmaresc rapoartele saptamanale despre utilizarea unui automobil electric in viata de zi cu zi le multumim pentru intrebarile, comentariile si sugestiile deosebit de interesante receptionate in ultimele 10 saptamani, la redactie.

Celor ce nu sunt inca familiarizati cu subiectul, le impartasim bucuria noastra de a derula un program de testare pe termen lung pentru test drive-uri si naveta zilnica, cu scopul de a educa publicul despre avantajele si limitarile utilizarii unui automobil electric in Romania.

Cu ajutorul partenerilor fondatori Casa Auto Timisoara, Porsib Sibiu si Inspiroline, proiectul 24auto.ro a acumulat informatii dupa zece saptamani si peste 4.500 km parcursi, in primele cinci saptamani la Timisoara si la Sibiu, incepand din 26 octombrie.

Pentru a intelege mai bine diferentele de consum realizate in prima jumatate a testului, fata de media din cea de a doua jumatate, am evidentiat in articolele precedente impactul diferentelor de nivel in zona deluroasa si montana din jurul Sibiului, cea a temperaturilor cu mult mai coborate din ultimele saptamani si a stilului de conducere.

Este cunoscut si de la automobilele clasice ca acceleratii puternice si frecvente, urmate de franari abrupte, duc la cresterea consumului. La fel se intampla si la un automobil electric, dar acesta din urma ofera posibilitatea recuperarii unei parti din energia utilizata pentru accelerare, prin franare regenerativa. Automobilul nostru de test, un Hyundai Ioniq 100% electric, este dotat cu trei nivele de franare regenerativa, care se pot selecta cu usurinta de la padelele plasate in stanga si dreapta volanului.

 

Sursa: meteoblue

Odata cu scaderea temperaturilor, pentru a economisi energia necesara incalzirii habitaclului, echipa Porsib a folosit zilnic functia de preincalzire, care asigura atat confortul pentru plecarea la drum, cat si siguranta, intreaga suprafata vitrata si oglinzile fiind dezghetate si pe parcursul navetei, cu o singura persoana la bord, cea de climatazire economica, doar pentru sofer.

Consumul in crestere din ultimele trei saptamani nu a reprezentat o surpriza, fiind scopul nostru declarat de a masura variatia consumului in conditiile cele mai defavorabile de functionare pentru un automobil electric. Este motivul principal pentru care testele de iarna se efectueaza cu sprijinul echipei Porsib la Sibiu, unde iernile sunt mai aspre si impreuna cu terenul denivelat reprezinta conditii defavorabile, care pot fi generalizate in mod acoperitor pentru 90% din topografia si conditiile meteo din Romania.

Testele vor continua si ne asteptam ca in lunile de iarna consumul de energie electrica necesara functiilor auxiliare de incalzire (habitaclu, scaune si volan), ventilatie si dezaburire sa creasca, avand impact direct asupra diminuarii autonomiei.

Pentru cei 4.545 km parcursi in 10 saptamani, Ioniq a consumat 630 kWh energie electrica, cu un cost total de 400 lei. Consumul mediu de 13,9 kWh/100 km, obtinut pana in prezent, reprezinta o cheltuiala de 8,80 lei pentru fiecare suta de kilometri parcursa cu automobilul electric, incarcat la priza de 220 V de acasa.

Un numar mic de incarcari au fost efectuate la statiile de incarcare rapida de la Kaufland si Lidl, carora le multumim inca o data pentru initiativa si pentru incarcarile gratuite oferite.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *