2018, anul in care motoarele cu ardere interna au atins un maxim istoric?

13 ianuarie 2019



Tot analizand si discutand statisticile vanzarilor din 2018, cresterea productiei de masini electrice si prima scadere a vanzarilor,
dupa 28 de ani de crestere neintrerupta in China, cea mai mare piata auto globala, un gand ascuns mi-a cutremurat temelia profesionala in domeniul motoarelor cu ardere interna, obtinuta la scoala Politehnica din Timisoara.

Oare am asistat in anul 2018 la varful cererii globale de motoare cu ardere interna? … era gandul care avea sa ma framante cateva zile in cautare de date si materiale, care sa confirme sau sa infirme banuiala mea.

Tocmai cand entuziasmul meu electromobilistic se confrunta mai tare cu regretul ca asi putea asista la disparita meseriei mele, asa cum am asistat la disparitia carburatoarelor (despre care am invat prea multe), doar ca sa fie inlocuite de sisteme de injectie (despre care nu invatasem nimic in scoala, dar din care a trebuit sa imi castig existenta}, s-a ivit ocazia potrivita, cu informatii clare, direct de la sursa.

Oportunitatea sa imi limpezesc suspiciunea, a sosit in 11 ianuarie, odata cu Capital Markets Day, un eveniment organizat de GM cu analistii de pe Wall Street. Oricat de imprevizibila ar fi bursa de valori, este cert ca uraste surprizele din partea altora. Fiindca saptamana viitoare, cu ocazia salonului auto nord american (NAIAS) si a Congresului Auto, o multime de intrebari ale presei si publicului vor fi raspunse in direct, echipa de conducere GM a informat mai intai lumea financiara despre planurile de viitor.

Automobilul autonom Cruise
(generatia II in stanga, generatie III in dreapta, pe baza Chevrolet Bolt electric)

Din lunga prezentare (97 de pagini), ticsita cu informatii financiare, am retinut cateva date care par sa confirme banuiala mea. In primul rand Mary Barra, CEO, a afirmat fara echivoc, ca obiectivele viitoare sunt legate de vehicule autonome, electrice si conectivitate (pagina 6).

Noul presedinte GM, Mark Reuss, a trecut in revista gama viitoare de produse si perspectiva de a lansa un vehicul autonom, fara volan sau pedale (pagina 12) in urmatorii doi ani si a confirmat transformarea marcii Cadillac, intr-una pur electrica in sesiunea de intrebari si raspunsuri cu analistii de pe Wall Street.

Pentru mine, confirmarea ca intr-adevar am asistat in 2018 la un an istoric de cerere maxima pentru motoare cu ardere interna, a fost un grafic (pagina 26) prezentat de Matt Tsien, presedintele GM China, care arata scaderea vanzarilor pe cea mai mare piata auto din lume pentru prima oara, dupa 28 de ani de cresteri continue.

Considerand ca in 2019, prin lege, in China 10% din vanzari trebuie sa fie NEV (new energy vehicles), rezulta ca numarul celor clasice va fi in scadere continua pana in 2025, cand guvernul chinez a impus ca unul din cinci autovehicule vandute (20%) trebuie sa fie din categoria electrica, cu acumulator sau pila de combustibil.

Dar pana in 2025 se vor mai intampla multe in fascinanta lume auto, in care Tesla a vandut mai multe automobile electrice decat firme prestigioase, specializate in motoare cu ardere interna si incepand din 2019, redutabila industrie auto germana va ataca piata SUV premium electrice.

Noi vom fi la datorie sa va informam cat mai obiectiv despre ce se petrece pe plan global si ce impact poate avea asupra deciziilor electromobilistice individuale viitoare.

db