Primul Hyundai Nexo inmatriculat in Spania si... confuzia legata de "masinile cu hidrogen"
09.01.2019
        
Distribuie acest articol!   

Un link furnizat recent de un vechi si inflacarat suporter al revistei noastre, dl. ing. Claudiu Scurtu, aduce in atentie efortul si resursele investite pentru a reduce consumul de combustibili fosili, dar si confuzia legata de „masinile cu hidrogen”.

Link-ul ne duce la blogul AJUSA, unde citim cu interes despre inmatricularea in Spania a primului SUV Hyundai Nexo echipat cu pila de hidrogen.

Cititorii care urmaresc de mai mult timp rubrica electromobilitate, gazduita de 24auto.ro, isi mai amintesc probabil de unul din primele articole, care prezenta principalele neajunsuri ale acumulatorilor, ca sursa de energie pentru automobile electrice, in special densitatea mica de putere (energie putina comparativ cu combustibilii fosili si greutate mare) si incarcarea lenta.

Pila cu hidrogen rezolva ambele aspecte, densitatea de energie electrica „inmagazinata” in hidrogen fiind remarcabila, permitand autonomie pe distante foarte lungi, iar incarcarea sub presiune fiind echivalenta, sau chiar mai rapida, decat pentru benzina sau motorina.

„Cum ajunge energia electrica in hidrogen si cum se recupereaza de acolo?” …este una din intrebarile frecvente primite la redactie, dupa precedentele articole pe aceasta tema deosebit de interesanta. Fiindca hidrogenul nu exista in forma pura in atmosfera pamantului, metoda industriala preferata de obtinere la ora actuala este prin electroliza apei sau din gaz metan, directie care ne duce din nou la combustibili fosili, o resursa limitata si poluanta.

O cantitate considerabila de energie electrica este folosita la producerea hidrogenului, o alta la comprimarea si racirea lui pentru a fi transportat in forma lichida. De la locul de productie este transportat, deocamdata cu cisterne propulsate de combustibili fosili, la statiile de distributie si de acolo pompate in buteliile sub presiune din dotarea autovehiculului.

Odata ajuns la bord, hidrogenul este utilizat de pila de combustibil pentru a produce curent electric, cu care se alimenteaza motorul de tractiune. Intregul proces de productie, lichefiere, transport si recombinare cu oxigenul din atmosfera are un randament energetic, care face ca la bordul automobilului sa obtinem mai putina energie electrica decat am consumat pentru productia initiala a hidrogenului.

Solutii mai noi, care produc hidrogenul cu energie solara direct la statia de distributie sunt foarte promitatoare intr-un viitor nu prea indepartat.

Poate va intrebati de ce toata aceasta „teorie” despre hidrogen, cand plecasem de fapt de la un blog despre Hyundai Nexo? Pur si simplu fiindca este incorect sa vorbim despre „masini electrice” si „masini cu hidrogen” (daca excludem risipa de a arde hidrogenul in motoare cu ardere interna).

Asa cum se vede si din raspunsul de pe pagina Hyundai, atat automobilul echipat cu acumulator, cat si cel cu pila de hidrogen este ELECTRIC, in sensul ca energia mecanica necesara antrenarii rotilor este produsa de un motor electric.

Diferenta majora intre cele doua solutii de inmagazinare a energiei este sursa de unde provine energia electrica necesara alimentarii motorului, acumulator sau pila de hidrogen, ambele cu avantaje si dezavantaje in stadiul actual de dezvoltare al tehnologiilor specifice.

Din acest punct de vedere, blogul AJUSA pacatuieste in privinta confuziei generate in limba engleza folosind notiune de „hydrogen engine”. Chiar daca in limba romana, utilizam cuvantul „motor” atat pentru cel electric, cat si pentru cel cu ardere interna, in limba engleza s-a impamantenit utilizarea cuvantul „engine” sau „powertrain” pentru cel cu ardere interna, si „motor” sau „electric motor” pentru cel electric.

In rest, vesti bune din Spania, in blogul AJUSA, si speram sa vedem cat mai multe automobile electrice cu acumulator sau pile de hidrogen cat mai curand, nu doar acolo, ci peste tot in lume.

Sursa: blog AJUSA

Un nume mai potrivit ca Don Qhyxote pentru statia experimentala de hidrogen nici nu se poate si daca va intrebati unde se poate alimenta hidrogen si cat de frecvente sunt aceste statii, am atasat mai jos un exemplu din California de nord si de sud, singurul stat american unde se vinde deocamdata Hyundai Nexo.

Inca o dovada ca nu este suficient sa dezvolti si sa vinzi un automobil electric performant, ci trebuie sa asiguri si reteaua de incarcare cu curent sau alimentare cu hdrogen.

db

Distribuie acest articol!