Intr-un context economic global complex si bilateral, China – SUA, foarte dificil, guvernul chinez a decis reducerea subventiilor acordate producatorilor de autovehicule electrice cu 75%.
Aparent paradoxala, fiind introdusa in anul cand prima cota obligatorie de 10% pentru vanzarea de NEV (new energy vehicles) a intrat in vigoare, reducerea este justificata de necesitatea de a aseza industria auto pe o fundatie solida, concurentiala, pe baza de performanta.
Analizand in detaliu momentul ales pentru reducerea subventiilor, remarcam ca in anul 2018 productia de autovehicule electrice a crescut cu 66% (total 792.000) iar cea de hibride plug in cu 143% (total 278.000), depasind pentru prima oara vanzari de peste un milion de unitati pe o singura piata.
Dupa calculele IISS (International Institute of Stategic Studies), in perioada 2009-2017 guvernul chinez a subventionat tranzitia spre electrificare cu 36,5 miliarde dolari, cu obiectivul declarat de a stopa subventiile incepand din anul 2020, cand cota obligatorie NEV din vanzarile de autovehicule noi va creste la 12%.
Asa cum am relatat in amanunt intr-o serie de articole dedicate subventiilor regionale, masurile fiscale intreprinse de diferite guverne au fost intotdeauna controversate, utilizarea banilor publici pentru sustinerea uneia sau alteia dintre ramurile economiei distorsionand mecanismul de piata si concurenta internationala.
Pe baza exemplului de mai sus, cu doua modele Volkswagen Golf, electric si pe benzina, un articol critic la interventia guvernelor atrage atentia ca in Norvegia achizita variantei electrice este mai ieftina decat a celei echipate cu motor cu benzina, cu scopul de a elimina vanzarea autovehiculelor echipate cu motoare cu ardere interna, incepand din 2025.
Exemplul coerent al masurilor de taxare in functie de nivelul de poluare din Norvegia, care a dus la cea mai mare penetrare a automobilelor electrice pe plan global, este in puternic contrast cu cel din tara vecina Danemarca, unde introducerea subventiilor, de catre un guvern, doar pentru a fi eliminate dupa castigarea alegerilor, de catre urmatorul, a dus la prabusirea vanzarilor de autovehicule electrice.
Asemanatoare este si lectia scaderii bruste a vanzarilor PHEV (plug in hibrid) din Marea Britanie, unde un studiu extins a dovedit ca subventiile acordate modelelor plug in sunt ineficiente, majoritatea utilizatorilor folosind automobilele doar in regim de functionare cu motor termic, datorita lipsei statiilor de incarcare la domiciliu.
Vanatoarea creditelor de carbon in functie de numarul de automobile electrice produse, nu si vandute, a dus la proliferarea in China a unor producatori necompetitivi si in final la scaderea pretului creditelor de carbon. Prin diminuarea actuala a subventilor cu 75% si eliminarea lor in 2020, guvrenul chinez incearca sa „curete padurea de uscaturi”, sa stabilizeze productia si sa imbunateasca eficienta programului de credite de carbon.
In ce masura reducerea drastica a subventiilor va avea un impact asupra pretului si volumului de vanzare pe o piata auto hipercompetitiva, ramane de vazut.
db