Eternii rivali BMW si Mercedes si-ar putea uni eforturile pentru crearea unei platforme tehnice comune

17 martie 2019



Dupa un an 2017 foarte profitabil, un mic recul in 2018 genereaza deja reactiile tipice in industria auto si interminabilele discutii despre “reduceri de costuri”, care de cele mai multe ori se rezolva doar cu concedieri masive si promisiuni de eficientizare a tuturor operatiilor.

Nici producatorii premium germani nu pot scapa din fata conjuncturii economice mondiale, scaderii vanzarilor in China, amenintarilor cu tarife de import in SUA si inaspririi normelor antipoluare.

In acest context, nu sunt surprinzatoare zvonurile ca BMW si Mercedes ar putea colabora la platforme comune, cu intentia de a pastra identitatea fiecarei marci nealterata, asa cum a facut Grupul Volkswagen de ani de zile cu Skoda, Seat, Volkswagen si Audi, iar mai recent cu platformele comune extinse in gama SUV sport si lux (Porsche, Lamborghini, Bentley).

Dupa anuntul fuzionarii afacerilor de car sharing intr-o entitate comuna, a venit timpul ca cei doi rivali din sudul Germaniei sa isi uneasca eforturile si finantele pentru investitii in contracarerea ”molimei” pornite din California, care ”contamineaza” intregul univers automobilistic cu electrificare, autonomie si conectivitate.

Numeroase articole din presa speculeaza in jurul extinderii acestei colaborari si costurilor uriase ale transformarii industriei auto, cu implicatii majore pentru cea germana, datorita dominatiei globale in domeniul motoarelor cu ardere interna si a furnizorilor specializati in componente pentru motoare si cutii de viteze.

Este un semn al timpurilor actuale, faptul ca liderul unuia dintre cei mai mari furnizori globali specializati in transmisii, Wolf-Henning Scheider de la ZF, atrage atentia ca ofensiva electrica Volkswagen, cu planuri pentru zeci de milioane de modele electrice, trebuie sa gaseasca mai intai cumparatori pentru a fi economic viabila.

La fel de remarcabila este si initiativa europeana, ce pare sa fie una din temele intalnirii la varf european din 21-22 martie, de a crea un consortiu pentru dezvoltarea si productia acumulatorilor de tractiune, in vederea diminuarii dependentei actuale de producatorii asiatici.

Toti pasii de colaborare descrisi mai sus sunt bine directionati pentru a adopta un ritm mai sustinut in tranzitia spre o noua industrie auto globala, ce implica investitii majore. Dar o intrebare ne framanta in continuare… Cum a reusit echipa Tesla, de una singura, pana acum?

db