Porsche Taycan, primul model full electric de la Zuffenhausen

6 septembrie 2019



Chiar daca nu are de gand sa renunte la propulsia termica, Posche intra curajos pe taramul electromobilitatii. Taycan, primul Porsche 100% electric, dispune de 761 CP si promite 450 km de autonomie. Iar dincolo de toate, Taycan este primul rival autentic pentru Tesla Model S.

Asteptarea parea interminabila. Se vorbeste de acest Porsche de vreo patru ani, marca oficializand proiectul la finalul lui 2015. La vremea respectiva, proiectul avea scopul de a spala de urgenta imaginea constructorului, afectata de scandalul Dieselgate. Porsche a promis versiunea de serie pana la finele deceniului, promisiune onorata acum, cu cateva zile inainte de deschiderea Salonului de la Frankfurt.

Designul exterior este asemanator cu cel al conceptului prezentat initial, in 2015, dar asta nu inseamna ca are un aer invechit. Taycan marcheaza inceputul unei noi ere pentru constructorul din Zuffenhausen, nu insa si la nivel estetic. Berlina electrica are ceva din liniile lui 911 si de la Panamera si pastreaza stilul inconfundabil al unui Porsche. Bineinteles, in cazul de fata nu poate fi vorba de tevi de esapament!

In fata, Taycan, care are lungimea de 4,96 m, pare deosebit de plat si lat, iar prizele laterale de aer sunt legate de grupurile optice. Jantele versiunii Turbo S ne aduce aminte de conceptul de baza, cu dungi negre si contur alb.

Designerii au acordat o mare importanta aerodinamicii. Masina are o alura foarte joasa (1,38 m) si un coeficient aerodinamic excelent, de doar 0,22.

La interior, Taycan isi dezvaluie cu adevarat conceptia futurista. Plansa de bord are patru ecrane, intr-o forma arhitecturala in T. Elementul central este instrumentarul, un ecran curbat de 16,8 inch. Sunt disponibile patru tipuri de afisaj, iar turometrul a fost inlocuit cu un indicator pentru nivelul de incarcare a bateriei.

Deasupra consolei centrale se afla ecranul pentru infotainment, cu diagonala de 10,9 inch. Sub el se afla un element vertical de 8,4 inch pentru climatizare si introducerea manuala a destinatiei, la sistemul de navigatie. Un alt ecran poate fi adaugat optional in fata pasagerului, care are astfel acces la anumite reglaje, insa fara sa il deranjeze pe cel de la volan.

Clientii au posibilitatea sa isi personalizeze masina. Ca materiale decorative, Porsche propune lemnul, carbonul, aluminiul si o mare varietate de piele. Cele doua portbagaje ofera un volum de 81 de litri in fata si de 366 litri in spate.

Taycan este echipat cu doua motoare, cate unul pe fiecare punte. Surpriza o constituie existenta mai multor versiuni, denumite in stil clasic Porsche, Turbo si Turbo S, chiar daca nu exista nicio turbosuflanta la bordul acestui model! Puterea de plecare este aceeasi, 625 CP. Prin activarea functiei Launch Control, puterea cumulata ajunge pana la 680 CP, iar cuplul maxim este de 850 Nm pe Turbo, respectiv 761 CP si 1.050 Nm pe Turbo S.

Turbo S trece de la 0 la 100 km/h in 2,8 secunde, si de la 0 la 200 km/h in 9,8 secunde. Porsche insista pe capacitatea masinii de a repeta acceleratiile fara sa isi piarda suflul. Turbo trece de la 0 la 100 km/h in 3,2 secunde, si de la 0 la 200 km/h in 10,6 secunde. Viteza maxima este limitata la 260 km/h.

Motorul din spate are o cutie de viteze in doua rapoarte. Primul permite acceleratii puternice, iar al doilea, mai lung, are rolul de a scadea consumul de energie. Taycan are in dotarea standard suspensii pneumatice cu trei camere si un sistem antiruliu activ si poate avea patru roti directoare.

Taycan este echipat cu o baterie de 93,4 kWh. Conform ciclului WLTP, are o autonomie maxima de 450 km. Poate fi incarcat la o borna ultrarapida, cu putere maxima de 270 kW. La o asemenea statie, masina poate obtine 100 km de autonomie in doar 5 minute. Din pacate, o astfel de statie nu exista in acest moment, la nivel comercial.

Porsche Taycan poate fi deja comandat, la pretul de peste 157.000 de euro pentru Turbo si circa 191.000 de euro pentru Turbo S, urmand ca versiunea 4S, mai accesibila, sa fie disponibila ulterior.

Experienta extrema cu Porsche Taycan, pe un portavion

Cu putin timp inainte de lansarea oficiala, Porsche a publicat un video spectaculos cu Taycan, filmat pe un portavion. Masina pleaca de pe loc si accelereaza pana la 145 km/h, pentru ca mai apoi sa franeze la capatul pistei. Evident, o pista relativ scurta, asa cum sunt cele de pe portavioane!

La volan s-a aflat Shea Holbrook, un pilot in varsta de 29 de ani. Masina s-a oprit la doar 38 de metri de marginea pistei de pe nava militara americana USS Hornet.

Shea a declarat dupa temerara provocare: „Acest gen de exercitiu este o experienta noua. Stabilitatea lui Porsche Taycan la acceleratie si la franare este impresionanta”.