Maestrul Gordon Murray lansează ultimul hypercar analog din istorie: T.50

12 august 2020



După ce a scris istorie în Formula 1, cu câteva monposturi de-a dreptul revoluționare, urmate de  legendarul McLaren F1, maestrul Gordon Murray marchează împlinirea a 50 de ani de carieră cu o nouă creație de geniu: T.50.

Acest hypercar semnat Gordon Murray Automotive este descendentul spiritual a lui McLaren F1, inclusiv prin amplasarea scaunului pilotului în poziție centrală, secondat pe laterale de două scaune pentru pasageri, ușor retrase în spate. Rețeta succesului continuă în stil clasic, cu un propulsor V12 atmosferic și o transmisie manuală cu 6 trepte. Detalii datorită cărora T.50 a fost deja supranumit ultimul hypercar analog din istorie.

Fanii Formulei 1 își amintesc, desigur, de celebrul ”fan car” Brabham BT46, un monopost creat de Gordon Murray și dotat cu o imensă turbină plasată în partea din spate, care genera un surplus de apăsare aerodinamică. O mașină atât de rapidă încât a fost interzisă după doar o cursă!

Ideea se regăsește la T.50, al cărui ”ventilator” cu diametrul de 40 cm, în combinație cu planșeul activ aerodinamic, exploatează efectul de sol – ”trage” aerul de sub mașină, lipind-o de asfalt. Astfel, frecarea aerodinamică este redusă cu 12,5% și se generează cu 50% mai multă apăsare aerodinamică.

T.50 impresionează și în privința raportului greutate-putere. Cântărește doar 986 kg, cu o treime mai puțin decât greutatea tipică a unui supercar. Rezultă un raport de circa 150 kg la 100 CP, în condițiile în care media categoriei supercar este de 210 kg per 100 CP.

În stil clasic, Gordon Murray T.50 este animat de un V12 atmosferic de 3,9 litri, dezvoltat în cooperare cu Cosworth și care poate ajunge la turații de 12.100 rot/min în doar 0,3 secunde. Puterea maximă de 670 CP este atinsă la 11.500 rot/min, iar cuplul maxim de 467 Nm, la 9.000 rot/min. În regim de performanță, puterea poate fi ridicată până la 700 CP.

Vor fi produse 100 de exemplare, la prețul unitar de 2,62 milioane de euro fără taxe.