Premieră pe piața europeană, în luna septembrie 2020: pentru prima oară, vânzările de automobile electrificate (hibrizi sau electrice pe baterie) au depășit vânzările celor cu motorizare diesel.
Momentul este cât se poate de relevant pentru tendințele din ultima perioadă, pe piața auto europeană, în ceea ce privește motorizările. Conform statisticilor centralizate de Jato, în septembrie pe piața europeană s-au înmatriculat 327.000 de vehicule electrificare, adică 25,2% din total, față de 24,8%, cele diesel.
Graficul difuzat de Jato ilustrează foarte bine tendințele înregistrate anul acesta, pe Bătrânul Continent. În timp ce, în ultimele luni, categoria diesel este pe o pantă constant descendentă, automobilele electrificată au avut o evoluție oarecum ”în oglindă”, dar în sens pozitiv.
Punctul de plecare pentru această tendință îl constituie, fără îndoială, scandalul Dieselgate, declanșat în 2015. Căderea cererii de diesel s-a accentuat în 2020 și se părea că de această situație va beneficia motorizarea pe benzină. Însă politicile de încurajare a electromobilității, adoptate mai nou, în mai multe țări, a dat un impuls consistent acestei categorii, în timp ce benzina a revenit sub 50% din totalul vânzărilor.
Este tot mai clar declinul motorizării termice. în comparație cu cea electrificată. Pentru corectitudinea informației, trebuie totuși precizat că la această din urmă categorie intră, pe lângă automobilele 100% electrice, cu acumulator reîncărcabil, și hibrizii, cu toate versiunile lor – simpli, plug-in sau mild. De altfel, 47% dintre automobilele electrificate vândute în septembrie au fost hibrizi.
La modele 100% electrice, topul pe septembrie era condus de Tesla Model 3 (15.800 unități), în timp ce Mercedes Clasa A domina categoria hibrizilor plug-in ( (4.782), iar Toyota Corolla pe cea a hibrizilor simpli (15.093).
Sursa: Jato