Audi a prezentat al treilea și ultimul concept prin care își expune viziunea în privința viitorului mobilității electrice. Urbansphere este un automobil electric al cărui spațiu interior este cel mai generos, dacă ar fi să îl comparăm cu modelele din gama actuală Audi.
Urbansphere vinde după Skysphere și Grandsphere, alături de care formează o tripletă vizionară marca Audi. Este un monovolum conceput ca un impozant birou mobil, menit să optimizeze timpul petrecut în trafic. Trebuia să fie prezentat în cadrul Salonului Auto de la Beijing, eveniment anulat din cauza pandemiei.
Specialiștii Audi de la Ingolstadt au colaborat cu colegii lor din China pentru a crea un automobil adaptat traficului din marea metropolă asiatică. A fost creat pornind de la interior spre exterior și, în premieră, clienții potențiali și-au adus contribuția la dezvoltarea automobilului, prin expunerea propriilor experiențe și preferințe în materie de mobilitate auto.
Conceptul are autonomie de nivel 4, care transformă interiorul într-un spațiu interactiv, fără volan, pedale și ecrane. Este vorba de un ecosistem computerizat, dezvoltat de Audi în colaborare cu CARIAD și care urmează să fie introdus în producție începând din a doua jumătate a acestui deceniu. Scopul anunțat de Audi este ”de a elibera șoferul, pe cât este posibil, de povara condusului”.
În plus, mașina ar trebui să rezolve pe cont propriu o serie de treburi cotidiene, de la cumpărături sau rezervarea unei mese la restaurant, până la luarea pasagerilor de la domiciliu, găsirea unui loc de parcare sau reîncărcarea acumulatorului.
Urbansphere este cel mai mare din tripleta conceptelor ”Sphere” de la Audi, cu 5,51 metri lungime, 2,01 metri lățime, 1,78 metri înălțime și un ampatament de 3,40 metri. În ciuda ampatamentului imens, faptul că și roțile spate sunt directoare asigură o manevrabilitate excelentă. Ușile sunt cu deschidere antagonică, iar montantul B a fost eliminat.
Confortul interior este la cel mai înalt nivel înalt. Cele patru scaune individuale pot pivota spre exterior, iar locurile din spate au dimensiuni generoase și posibilități multiple de reglaj. În modurile Relax și Entertain, spătarele se pot înclina până la 60 de grade, iar picioarele beneficiază de sprijin extins.
La confort contribuie foarte mult și suspensia pneumatică adaptivă cu o singură cameră și control semiactiv al amortizării.
Pe lângă ecranele personale, din tavan coboară un display OLED de mari dimensiuni, iar între scaunele din spate se află o consolă mobilă cu un dozator de apă și pahare.
Pentru buna dispoziție a pasagerilor, mașina dispune de un program adaptiv care, pe baza unor scanări faciale și a analizei vocale, determină starea acestora și oferă fiecăruia modalități individuale de relaxare.
Audi urbanshpere este impunător la exterior și datorită elementelor de design tradiționale Audi, în frunte cu celebrul calandru Singleframe, care de data aceasta este continuat pe flancuri cu o semnătură luminoasă LED inedită, dinamică.
Practic, întreaga suprafață a grilei a fost transformată într-un display (numit „Audi Light Canvas”), folosit pentru comunicare prin intermediul unor efecte dinamice de iluminare. O suprafață matricială LED similară se află și în partea din spate.
Pavilionul cu profil curbat și roțile pe 24 de inch îi conferă o alură dinamică, în timp ce pragul înălțat maschează zona acumulatorului. Asemănările cu Audi Grandsphere sunt izbitoare, stilul monolitic al caroseriei fiind comun ambelor concepte.
Din punct de vedere tehnic, regăsim Premium Platform Electric (PPE), concepută special pentru modelele electrice de categorie superioară din cadrul Grupului Volkswagen. Elementul cheie al acesteia este bateria dispusă între axe. Cele două motoare, fiecare pe câte o punte, însumează 295 kW (401 CP) și 690 Nm. Conceptul dispune așadar de tracțiune integrală quattro, dar la nevoie motorul de pe puntea anterioară poate fi dezactivat, pentru reducerea consumului de energie.
În privința acumulatorului, atuul major îl reprezintă tehnologia de încărcare la 800 V. Astfel, se poate încărca până la 270 kW, în stațiile rapide, astfel că timpul necesar unei reîncărcări este comparabil cu cel al alimentării unui automobil cu motor termic. Concret, 10 minute ajung pentru a reîncărca bateria la un nivel suficient pentru o autonomie de peste 300 km.
Apropo de acumulator, acesta are capacitatea de peste 120 kWh, poate fi încărcat de la 5 la 80 % în mai puțin de 25 de minute și asigură o autonomie de până la 750 km, conform normelor WLTP.