În ciuda ofensivei electrice din ce în ce mai susținute, automobilele diesel continuă să înregistreze volume importante de vânzări în Europa, datorită în special pieței germane.
Cândva lăudată, datorită progresului tehnologic extraordinar, motorizarea diesel este acum în suferință, declinul fiind declanșat odată cu declanșarea scandalului Dieselgate. Noul miracol energetic este acum electricitatea, care beneficiază de subvenții aproape peste tot în Europa, la un nivel nemaivăzut până acum în industria auto.
În acest context deloc favorabil, s-ar putea crede că motorizarea diesel, acuzată de multe rele, este pe punctul de a dispărea. Realitatea este… puțin diferită.
Într-adevăr, conform cifrelor publicate de Schmidt Automotive Research, în 18 țări ale Uniunii Europene (14 înainte de extinderea din 2004, plus Norvegia, Elveția, Islanda și Regatul Unit), cota de piață a motoarelor diesel a scăzut, desigur, de la 53,1% în 2015 la 20% în iunie 2022. Numai că, în aceeași perioadă, cota vehiculelor electrice a crescut de la 0,5% la 12,3%, fiind încă inferioară celor diesel.
De altfel luna trecută a avut cel mai scăzut nivel pentru modelele electrice, din decembrie 2021 și până în prezent, după ce, în ultima lună a anului trecut, acestea au atins un vârf de 20%, depășind motorizarea diesel.
Creșterea electricelor cu doar 3% în iunie 2022 nu este tocmai o performanță, chiar dacă piața a fost în scădere cu 17%. Cauza? Oferta este incapabilă să facă față cererii, din multiple cauze: criza de semiconductori, închiderea fabricii Tesla din China, noul val Covid-19 și mai ales tulburările cauzate de războiul din Ucraina. În plus, la mijlocul lui iunie Regatul Unit a suprimat subvenția pentru achiziționarea de vehicule electrice, considerând că piața acestora este deja suficient de matură.
Prognoza pentru o cotă de piață de 14% la modelele electrice în Europa ar trebui totuși atinsă, în ciuda rezistenței arătată de segmentul diesel. Este așteptat un salt important în a doua jumătate, când producătorii au de onorat numeroase comenzi. Doar liderul continental, Grupul Volkswagen, de exemplu, are de livrat circa 300.000 de automobile electrice.
Pe de altă parte, cifrele mari înregistrate de motorizările diesel ar putea fi umflate artificial de vânzări de volum, de pildă către companii de închirieri auto, pe piețe mari, precum Germania. Este cunoscut obiceiul producătorilor de a vinde companiilor de închirieri cu flote importante modele mai puțin apreciate. La această categorie pot fi încadrate acum numeroase motoare diesel sau comenzi care au fost plasate cu mult timp în urmă.
Dincolo de aceste „poticneli” mai degrabă conjuncturale, tendința pe piață este, totuși, foarte clară: mașinile electrice au atins un nivel record în prima jumătate din 2022, crescând cu 28%, la peste 450.000 de unități. În același timp, la înmatriculările diesel în UE scăderea a fost de 31%, de la 1,15 milioane, la 803.000 de unități.
Sursa: Schmidt Automotive Research, ACEA