Indianapolis, 2005 - cursa la care Formula 1 a murit de rușine în Statele Unite
13.08.2022
        
Distribuie acest articol!   

Pauza competițională de vară ne oferă răgazul de a rememora unele momente antologice din istoria Formulei 1. De pildă Marele Premiu al Statelor Unite, desfășurat în vara anului 2005, a fost un moment în care Marele Circ pur și simplu… a murit de rușine!

19 iunie 2005 a fost ziua în care, în mod straniu, doar șase monoposturi s-au aliniat pe grila de start a celebrului Indianapolis Motor Speedway. A fost, fără nicio îndoială, unul dintre cele mai jenante momente din istoria modernă a Formulei 1!

S-a ajuns la această situație după ce toți concurenții care utilizau anvelope Michelin au fost nevoiți să se retragă, deoarece furnizorul acestora nu le putea garanta securitatea. Spre deosebire de cei care foloseau pneuri Bridgestone și nu aveau nicio problemă!

Așa se face că la ora startului în cursă, toate mașinile s-au aliniat pe grilă și au parcurs turul de formare, după care cei 14 piloți ”încălțați” cu Michelin au intrat pe pitlane și s-au retras din competiție. Pe grila de strat au rămas doar cele șase monoposturi echipate de Bridgestone, fiecare aflat pe poziția inițială, stabilită în calificări.

A fost o imagine suprarealistă pentru universul F1, în fața căreia fanii au reacționat cu o furie previzibilă.

Problema începuse la antrenamente și calificări, când unele mașini care rulau pe anvelope Michelin au avut parte de explozii extrem periculoase, produse la viteze mari. După analizarea cauzelor – legate de suprafața dificilă a circuitului -, Michelin a solicitat introducerea unei șicane, pentru a reduce viteza într-un viraj.

FIA a respins solicitarea, considerând că ar fi nedrept față de echipele care folosesc anvelope Bridgestone. Michelin a precizat că anvelopele nu pot fi considerate sigure mai mult de zece tururi, însă regulamentul interzicea modificări ale compușilor anvelopelor odată cu începerea unui weekend de cursă.

Îngrijorate de răspunderea penală în cazul unui accident mortal, echipele care utilizau anvelope Michelin – McLaren, Toyota, BAR, Renault, Sauber, Williams și Red Bull – au decis să se retragă. Pentru a evita penalizările FIA, acestea s-au aliniat inițial pe grilă, dar s-au retras după turul de formare.

Astfel, au fost doar șase piloți la start: Michael Schumacher și Rubens Barrichello (Ferrari) în față, urmați de Tiago Monteiro și Narain Karthikeyan (Jordan) și cei de la Minardi, Christijan Albers și Patrick Friesacher.

A fost mai mult o procesiune decât o cursă, desfășurată în fața unor fani  revoltați care plătiseră mult cu gândul că vor vedea cu totul altceva. La capătul a 73 de tururi complet inutile, Schumacher a trecut primul linia de sosire, urmat de Barrichello.

Monteiro a sosit al treilea, reușind astfel singurul său podium în F1. El este de altfel singurul pilot portughez care a urcat pe podium într-un Grand Prix de Formula 1.

Cursa a fost etichetată drept o farsă și a pus capăt, practic, prezenței Formulei 1 la Indianapolis. În următorul an, cursa s-a disputat tot la Indianapolis, iar majoritatea biletelor au fost oferite gratuit de Michelin, înainte ca acest campionat să părăsească Statele Unite.

După o pauză, Marele Circ avea să revină în SUA la Austin, Texas, începând din 2014. Și drept dovadă că memoria colectivă este scurtă, în 2023 vor fi programate nu mai puțin de trei curse de Formula 1 în SUA, la Miami, Austin și Las Vegas!

Distribuie acest articol!