Odă propulsiei termice: Pagani Utopia
19.09.2022
        
Distribuie acest articol!   

Pagani și-a dezvăluit zilele trecute noua creație, Utopia, un supercar de 864 CP, propulsat de un impresionant V12. Al treilea model din istoria mărcii, după Zonda și Huayra, are un nume foarte bine ales pentru un model sport echipat cu motor termic și fără niciun fel de electrificare.

Înlocuitoarea lui Huayra, Pagani Utopia este o odă adusă purismului din domeniul auto, grație unui V12 care transmite cuplul și puterea printr-o cutie de viteze manuală, exclusiv roților din spate.

Nu se poate nega evidența: Utopia apare într-un moment complicat pentru pasionații de  automobile. Și ca lucrurile să fie complicate până la capăt, Utopia are un preț de… 2,17 milioane de euro! Fără taxe.

Este un model complet nou, dar stilul și specificațiile tehnice nu sunt prea departe de Huayra. Estetic, pare mai degrabă o evoluție a acesteia, chiar dacă proporțiile sunt diferite. Și spre deosebire de Huayra, care avea ușile cu deschidere în stil „fluture”, Utopia are uși cu deschidere „foarfece”.

Potrivit constructorului, a fost nevoie de șase ani pentru a perfecționa aspectul noului model. Rezultatul este pe măsură și nimeni nu se poate îndoi că este în cel mai pur stil Pagani. Evacuările centrale, aripile spate ridicate și posteriorul în stil „coadă de barcă” fac diferența față de Huyara și amintesc pe undeva de Zonda, un model de mare succes.

Nici în habitaclu nu există vreo schimbare radicală. Designul este familiar, cu cele două instrumente de bord circulare și cele patru orificii de ventilație pe partea superioară a planșei de bord.

Cu toate acestea, cei care sunt deja proprietarii unei Huayra vor găsi suficiente motive pentru a semna un nou cec. Cea mai mare schimbare este renunțarea la ecranul tactil central, înlocuit cu un display amplasat în spatele volanului, între vitezometru și turometru. O alegere cumva împotriva tendințelor actuale.

Este un fel de reîntoarcere la origini și nu este singura! La fel ca Zonda, oferă o cutie de viteze manuală în 7 trepte, care trebuie că este pe gustul puriștilor. Există totuși și posibilitatea unei cutii de viteze automate cu un singur ambreiaj, însă transmisia automată cu dublu ambreiaj a fost exclusă din ofertă din cauza excesului de greutate. Apropo de acest aspect, Utopia cântărește doar 1.280 kg!

Sub capotă se află un V12 twin-turbo de 6,0 litri de la Mercedes-AMG, care dezvoltă 864 CP și 1.100 Nm pe intervalul 2.800-5.900 rpm. Modificările efectuate la supape permit o turație maximă de 6.700 rpm.

Suspensia cu brațe duble, arcuri și amortizoare „semi-active” capabile să reziste la întâlnirile cu vibratoarele, în timpul ieșirilor de pe pistă, oferă un confort decent pe drumuri publice. Partea de legătură cu solul este completată de jante din aluminiu APP Tech de 21 de inch pe față și 22 de inch pe spate, „încălțate” cu anvelope Pirelli P Zero Corsa.

Având în vedere că producția sa este cu mult sub 1.000 de unități pe an, Pagani va scăpa a priori de viitoarele interdicții de vânzare a vehiculelor dotate cu propulsie termică. Dacă va avea aceeași longevitate ca și Huayra, care s-a lansat în 2011 și a rămas pe piața timp de 11 ani, s-ar putea ca Utopia să fie încă în vânzare pe la începutul anilor 2030!

Pagani va comercializa 99 de exemplare Utopia în varianta coupé, iar versiunea decapotabilă urmează să completeze oferta. Nu vor exista motorizări hibrid sau electrice, de altfel Pagani abandonându-și oficial cercetările în această direcție. Rămâne de văzut cum va proceda atunci când Mercedes va retrage de pe piață acest motor V12 twin-turbo…

Distribuie acest articol!