Industria auto europeană riscă să fie ”ucisă” de prețul energiei
14.10.2022
        
Distribuie acest articol!   

Potrivit experților, prețurile foarte mari ale gazelor vor avea efecte grave asupra întregii industrii europene, inclusiv pentru industria auto.

Aceasta este problema numărul unu care trebuie gestionată de liderii europeni, în acest moment: strategia adoptată în urma creșterii spectaculoase a prețului gazelor și energiei electrice pe Bătrânul Continent, accelerată brusc în această vară de criza ucraineană.

Gazele naturale, vitale pentru industriile grele europene, au cunoscut în această vară o creștere a prețului de 20 de ori, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Costurile energiei electrice, care sunt dependente de prețul gazelor din sistemul european, au crescut în aceeași perioadă de 12 ori –  1.000 de euro pe MWh, în loc de 85 de euro, la sfârșitul anului 2021.

Pentru moment, măsurile luate de guvernele europene limitează efectele acestor scumpiri în cazul persoanelor fizice, însă industria europeană, una foarte mare consumatoare de energie electrică și mai ales de gaz, este în suferință.

Experții avertizează că situația nu se va îmbunătăți în următorii ani. Încetarea exporturilor rusești de gaze naturale către UE privează Europa de 40% din necesarul său de gaze naturale, respectiv 11% din necesarul de energie. Uniunea Europeană încearcă să compenseze prin creșterea producției de cărbune cu care să înlocuiască gazul folosit pentru a produce electricitate, planificarea economisirii de energiei și înlocuirea pe cât posibil a gazului rusesc cu gaz natural lichefiat adus din Statele Unite, Algeria, Norvegia sau chiar Qatar. Insuficient însă, conform estimărilor care susțin că sursele alternative de energie vor fi capabile să înlocuiască gazul rusesc abia din 2026-2027.

Analiștii estimează că prețul pe MWh al gazelor naturale în Europa (care la finele lui august deja ajunsese la cote amețitoare, de peste 320 de euro, față de 16 euro, cu un an mai devreme), ar putea ajunge undeva între 400 și 500 de euro. Energia electrică, în schimb, ar urma să scadă la 180 euro per MWh, în urma măsurilor de plafonare decise de Uniunea Europeană.

În condițiile în care în alte țări, precum Statele Unite, prețul maxim al unui MWh de gaz este de doar 35 de euro, iar gazul și electricitatea reprezintă 65% din necesarul de energie în Europa, este de așteptat ca profitabilitatea industriei de pe Bătrânul Continent pur și simplu să se prăbușească! Acesta va fi efectul utilizării de energie de 7 ori mai scumpă, comparativ cu cea a principalilor competitori economici, pentru cel puțin următorii doi ani!

În aceste condiții, unele companii vor prefera să nu mai producă, în timp ce altele se vor muta în Statele Unite sau China pentru a reveni la costuri de producție suportabile. Europa riscă astfel să se confrunte cu un nou val de relocări industriale.

În timp ce guvernele europene caută soluții pentru a limita cât mai mult posibil daunele, este greu de imaginat cum vor reuși producătorii de automobile din Europa să evite pierderile. Analiștii Fitch și Standard and Poor’s estimează  că producția auto va scădea cu 7% până la 15% în 2022.

Abia în 2023 sunt așteptate unele ameliorări ale situației, datorită atenuării crizei semiconductorilor și blocajelor generate de episoadele recente de izolare din China. Însă cu un preț al energiei atât de ridicat, rămâne de văzut dacă industria auto va reuși să își mențină cota de producție locală, într-un moment în care tocmai i se cere să depună eforturi pentru… repatrierea capacităților productive!

Distribuie acest articol!