Retragerea Renault din Rusia a fost determinată de invazia din Ucraina, iar marca Lada, pe care constructorul francez o deținea, a fost vândută către statul rus, pentru suma simbolică de o rublă. În prezent, Lada asamblează în Rusia modele chinezești, sub licență.
De curând, Lada a prezentat primul său model din noua eră, un SUV compact denumit X-Cross 5.
Imaginea din mai 2022, cu demontarea literelor de pe fațada fabricii Avtoframos din Moscova, confirma plecarea Renault din Rusia. Se încheia astfel o perioadă de aproape 25 de ani de activitate a grupului francez în această țară.
Creată inițial ca o societate mixtă împreună cu Primăria Moscovei, Avtoframos a devenit ulterior subsidiara locală a producătorului francez. Fabrica din Moscova a asamblat astfel, până anul trecut, modele de volume mari, precum Arkana, Kaptur și Duster, destinate acestei țări.
De asemenea, aliatul său Nissan, prezent la Sankt Petersburg, îi încredințase producția modelului Terrano 4X4, însă prezența Renault în Rusia este reprezentată, mai presus de toate, de Lada. După o primă asociere în 2012, Renault a devenit în 2018 acționarul majoritar al primului producător rus de automobile, preluând controlul fabricilor istorice Togliatti și Izhevsk.
Cele două fabrici au asamblat modelele Sandero și Logan sub siglă Renault, precum și modelele Lada derivate din tehnologiile grupului. Apoi, invazia Ucrainei a determinat majoritatea producătorilor de automobile prezenți în Rusia să se retragă de pe această piață.
La fel ca Volkswagen, Hyundai-Kia, Toyota, Honda sau Nissan, și Renault a decis să procedeze la fel. Producătorul francez a cedat activele statului rus, însă Lada beneficiază de o clauză de revizuire, valabilă până în 2028.
De aceste plecări au beneficiat producătorii chinezi, care în primele două luni din acest an au realizat 40% din înmatriculările rusești, față de 10% în aceeași perioadă din 2022. În septembrie, statul a relansat defunctul brand sovietic Moskvici, care se regăsește acum pe SUV-urile chinezești JAC JS4 asamblate sub licență în fosta fabrică Renault din Moscova.
În ceea ce privește Lada, aceasta a lansat acum primul său model post-Renault: X-Cross 5. Nu este o noutate absolută, deoarece este vorba doar de un model chinezesc apărut în 2018 și distribuit de grupul FAW (First Automobile Works).
Poziționat în segmentul C, acest SUV lung de 4,52 metri este disponibil doar cu motor pe benzină de 1,5 litri, 160 CP și 258 Nm. Exceptând sigla, este identic cu modelul chinez.
Producția este prevăzută la fosta fabrică Nissan din Sankt Petersburg. Ulterior Lada își va extinde gama cu alte modele provenite din China. Se estimează că până la sfârșitul anului 2023 mărcile auto chineze vor realiza 280.000 de înmatriculări anuale în Rusia. Spre comparație, în 2021, ultimul an „normal” pentru piața auto din Rusia, acestea au vândut doar 8.235 de unități.