Produs la inițiativa contelui de Dion, automobilul a fost numit „La Marquise” (”Marchiza”), în cinstea mamei antreprenorului francez. Contelui Jules-Albert de Dion i-a venit ideea acestui automobil după ce, în 1881, a văzut într-un magazin de jucării din Paris o locomotivă cu aburi în miniatură, perfect funcțională, realizată de meșterii Georges Bouton și Charles-Armand Trépardoux.
Automobilul folosește forța aburilor, alimentat cu cărbune, lemn și bucăți de hârtie. La pornire are nevoie de 30-40 de minute pentru a acumula suficient abur necesar deplasării. Numele caroseriei, Dos-à-Dos (spate în spate), vine de la modul de așezare a celor patru pasageri, pe banchetele amplasate deasupra rezervorului de apă cu o capacitate de 150 litri. Măsoară 2,7 metri lungime, cântărește 952 kg și poate atinge viteza maximă de 61 km/h.
Spre deosebire de alte vehicule realizate până atunci, acesta a fost primul care avea caracteristicile definitorii pentru ceea ce astăzi înseamnă un automobil: patru roți, poate lua la bord patru persoane și este condus de o singură persoană.
În 1887 a luat startul la ceea ce mulți specialiști consideră că a fost primul eveniment sportiv auto din lume. ”Pilotată” de Georges Bouton, ”Marchiza” a fost singurul vehicul aliniat la startul cursei organizate de publicația Le Vélocipède, la Paris, între Pont de Neuilly și Porte de Versailles. Șapte ani mai târziu, câștiga premiul al doilea la prima competiție automobilistică din lume, organizată între Paris și Rouen, la 22 iulie 1894. Este considerat un reper deosebit de important din istoria automobilului, iar faptul că este cel mai vechi automobil funcțional din lume îi sporește valoarea. A fost vândut cu 4,62 milioane de dolari (de două ori prețul estimat), la o licitație organizată de RM Auctions, în 2011, la Hershey, Pennsylvania (SUA).
Înființată la Puteaux (Franța), în 1882, de contele Albert De Dion, compania De Dion Bouton a fost un constructor de referință la începuturile erei automobilului. Primele modele erau tricicluri propulsate de un mic motor cu aburi. Trépardoux, un expert în motoare cu aburi, a părăsit firma în 1894, nefiind de acord cu De Dion și Bouton, care erau convinși că motorul cu combustie în patru timpi reprezenta viitorul automobilului. Compania a făcut trecerea la motoarele pe benzină pe la mijlocul anilor 1890, ceea ce i-a permis să devină principalul producător de automobile din Europa, la începutul secolului al XX-lea. În anul 1900, De Dion & Bouton era chiar cel mai mare producător de automobile din lume, cu peste 400 de exemplare asamblate și 3.200 de motoare produse anual. Cât despre motorul cu aburi, acesta a dispărut definitiv din peisajul automobilistic în jurul anului 1920.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro