Seria prototipurilor P, din anii 1960 și începutul anilor 1970, este una dintre cele mai faimoase din istoria Ferrari. Mașinile aveau motorul amplasat în poziție centrală, în spatele pilotului, și au fost destinate curselor de anduranță. P4 a marcat punctul culminant al acestei serii. A apărut în 1967 și era mai scurt decât predecesorul său, față de care se diferenția și printr-o suspensie îmbunătățită. Caroseria poartă semnătura lui Piere Drogo și este foarte apropiată de cea a lui P3. Au fost construite două versiuni, P4 Berlinetta (cu cockpit închis) și P3/4 sau P4 Spyder (P3 trecut parțial la specificațiile P4 și fără pavilion).
În esență, 330 P4 a fost o berlinetta cu două locuri care s-a impus în diverse curse, cel mai răsunător succes fiind tripla reușită la Daytona, în 1967. Se numără printre cele mai apreciate modele de curse Ferrari, datorită modului armonios în care combină eleganța cu agresivitatea. Liniile curbe și talia joasă au devenit celebre inclusiv pentru pentru copii, care cu toții visau să aibă o jucărie cu acest profil emblematic în epocă.
330 P aparține uneia dintre cele mai spectaculoase perioade din istoria sportului cu motor, cea a celebrului duel Ford versus Ferrari, din anduranță. Ford a scris istorie cu creația lui Carroll Shelby, GT40 (Mk IV). Dotat cu un motor de 7 litri, acest model a triumfat în 1965, la Le Mans. În fața puterii brute a americanilor, Ferrari a răspuns cu cilindrei mai mici, tehnică rafinată și manevrabilitate superioară. Motor V12 preluat de la P3 a fost reproiectat complet. Cu o cilindree de 3.967 cmc, furniza puterea maximă de 450 CP la 8.000 rpm, iar viteza maximă era de 320 km/h.
Pentru sezonul 1967, în care și-au luat revanșa cu vârf și îndesat, pe pământ american, italienii l-au avut în frunte pe celebrul inginer Mauro Forghieri. Se spune că Enzo Ferrari ar fi păstrat până la moarte fotografia cu finish-ul de la Daytona.
Ca la orice model de curse, au fost produse foarte puține șasiuri, P4 fiind astfel una dintre cele mai valoroase mașini de colecție din lume. Printre cei care dețin o astfel de raritate se numără miliardarul canadian Lawrence Stroll. Celebrul șasiu cu numărul 0856, achiziționat acționarul Aston Martin în 2000 pentru aproximativ 9 milioane de dolari, este în prezent una dintre cele mai scumpe mașini de curse din lume, fiind singurul P4 care și-a păstrat caroseria și mecanica originală.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro