Unul dintre marile repere din istoria supersportivelor moderne a apărut atunci când McLaren a decis să iasă de pe circuite și să construiască un automobil de stradă. Numele nu avea cum să fie altul decât F1, cu trimitere evidentă la experiența vastă a echipei în Formula 1. Primul McLaren „civil” a primit nu doar numele din Marele Circ, ci și conceptul, începând cu distribuirea eficientă a maselor.
Este creația designerului Gordon Murray, care s-a alăturat TAG/McLaren ca director tehnic, în 1987. A urmat o serie de mari succese, avându-i ca piloți pe Alain Prost și Ayrton Senna. În 1989, directorii Grupului TAG/McLaren au decis extinderea afacerii, și cum altfel o puteau face decât prin transpunerea vastei experiențe acumulate în Formula 1 în producția de automobile de stradă. Grupul avea la îndemână experiența, facilitățile specializate și tehnologia dezvoltată în Formula 1, iar Gordon Murray căuta o nouă provocare tehnică și visa de ani buni să creeze „automobilul sport suprem”.
F1 este un model excepțional, iar asta se vede din poziționarea din habitaclu, caroseria din fibră de carbon, propulsorul special creat de BMW, folia de aur utilizată ca scut termic la compartimentul motor, cel mai mare raport putere/greutate de până atunci pentru un automobil de serie sau modemul pentru transferul de date. Este „apogeul designului de mașini sport de înaltă performanță din secolul XX”, după cum chiar Murray l-a definit. Un Grand Touring cu tehnologie și dinamică de Formula 1, într-o configurație radicală. Cei 627 CP dezvoltați de motorul V12 cu 48 de supape erau suficienți pentru performanțe de excepție, având în vedere că mașina cântărea doar 1.018 kg.
Între 1989 și 1998 au fost produse în total 106 exemplare, din care doar 64 au fost omologate pentru circulația pe drumurile publice, ceea ce este un motiv în plus pentru ca acest supercar să fie unul extrem de valoros. Pe lista proprietarilor celebri s-a aflat și actorul britanic Rowan Atkinson (Mr. Bean). Acesta s-a remarcat prin faptul că și-a avariat de două ori mașina, iar în urma unui accident petrecut în august 2011, o ieșire în decor pe autostrada A605, compania de asigurări a plătit cea mai mare despăgubire auto din istoria Marii Britanii, de peste un milion de euro.
McLaren F1 este un model deosebit și în ceea ce privește electronica de la bord. A fost printre primele automobile care au beneficiat de un sistem avansat de gestiune electronică, asigurat de TAG Electronic Systems, o companie din cadrul grupului McLaren specializată în acest domeniu, cu activitate în Formula 1. Mașina avea o dotare de-a dreptul uimitoare pentru acele vremuri, fiind prevăzută cu o legătură prin modem cu fabrica. Această conexiune permitea descărcarea directă a informațiilor către McLaren Cars, ceea ce făcea posibile diagnosticarea și identificarea eventualelor componente defecte de la distanță.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro