Este greu de spus, poate chiar imposibil, dacă aceasta este cea mai bună mașină de Formula 1 construită vreodată. În schimb, este o certitudine faptul că multă vreme a fost cel mai dominant monopost din istoria acestei competiții. Abia în sezonul 2023, Red Bull a devenit echipa cu cel mai mare procentaj de victorii într-un singur sezon în F1, cu 21 de curse câștigate din 22 (95,45%).
Utilizat în sezonul 1988, a fost pilotat de Ayrton Senna și de Alain Prost și s-a impus în 15 din totalul de 16 curse, stabilind un nou record pentru cele mai multe victorii într-un singur sezon. Senna a câștigat opt curse, iar Prost s-a impus în șapte. De asemenea, monopostul a obținut 15 pole position-uri (Senna a stabilit un record, cu 13 astfel de reușite), 12 curse cu ambele mașini pe prima linie a grilei de start, zece duble clasări pe podium (locurile 1 și 2), a realizat de zece ori cel mai rapid tur în timpul unei curse și s-a aflat în postura de lider pe parcursul a 1.003 tururi dintr-un total de 1.031.
Care a fost rețeta unui asemenea succes? Pe cât de simplă, pe atât de greu de realizat. Trebuie să ai cei mai buni piloți, cel mai bun motor, cel mai bun șasiu și cea mai bună echipă. Pare ceva similar cu alinierea planetelor, dar team managerul McLaren de atunci, Ron Dennis, a reușit asta în sezonul 1988. Să îi ai în echipă pe Senna și Prost, două dintre cele mai mari simboluri ale Formulei 1, seamănă cu un dream team. În realitate lucrurile nu au stat tocmai așa, din cauza rivalității și a caracterelor puternice ale celor doi, însă per ansamblu, pentru echipă lucrurile au funcționat perfect.
Ron Dennis i-a avut alături pe directorul tehnic Gordon Murray și pe designerul șef Steve Nichols, un inginer auto american. Honda a pus la bătaie un buget fabulos, pentru un program gândit grandios, sub coordonarea lui Osamu Goto, un tehnician de mare clasă. Motorul RA 168E de 1,5 litri era un V6 turbo care dezvolta 650 CP la 12.500 rpm, putere care a urcat uneori și la 700 CP. S-a optat pentru soluția turbo, deși existau deja reglementări care favorizau echipele care utilizau motoare aspirate. A fost primul McLaren la dezvoltarea căruia Gordon Murray a fost implicat în mod plenar. Conceptul lui MP4/4 a fost unul excepțional, inspirat de Brabham BT55 din 1986.
A fost o mașină foarte fiabilă, cu un singur abandon tehnic de-a lungul întregului sezon 1988, ceva de-a dreptul incredibil pentru Formula 1 de la acea vreme. Pe drept, mulți o consideră drept una dintre cele mai reușite mașini din istoria Formulei 1.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro