Pe 22 iulie 1894, la inițiativa cotidianului „Le Petit Journal”, în Franța s-a disputat ceea ce avea să intre în istorie ca prima cursă de automobile din lume. Întrecerea s-a disputat pe parcursul a 126 de kilometri, între Paris și Rouen, și a aliniat la start 21 de piloți, dintre care 17 au ajuns la finish. Startul s-a dat la ora 8:01, câte o mașină la fiecare 30 de secunde.
Motorul cu combustie internă se afla la început, rivalizând cu motorul cu aburi. Astfel, 15 dintre mașinile înscrise erau cu motoare pe benzină, iar celelalte șase, cu motoare pe aburi. La acea vreme, fiabilitatea era mai importantă decât performanța. Iar pentru a fi admis la start, un automobil trebuia „să nu fie periculos, să fie ușor manevrabil pentru piloți și să nu consume prea mult”.
Automobilul De Dion – Bouton pilotat de contele Jules-Albert de Dion a trecut primul linia de sosire, cu timpul de 5 ore și 40 de minute, însă nu a îndeplinit toate criteriile pentru a fi declarat învingător. Premiul întâi, în valoare de 5.000 de franci, a fost împărțit între Peugeot și Panhard & Levassor, ai căror piloți, Albert Lemaître și Paul Panhard, au sosit câteva minute mai târziu, pe locul doi, respectiv patru.
Remarcabil este faptul că cele două mașini care și-au împărțit victoria erau animate de același tip de motor, un V2 de 3,5 CP creat și produs de Gottlieb Daimler. Fiul acestuia, Paul Daimler, fondatorul grupului Daimler, a fost prezent la cursa Paris – Rouen.
Iar modelul Panhard & Levassor Type A (sau Type P2C și Type P2D), dotat cu motor Daimler Type P, avea să intre în istorie drept primul automobil cu motor pe benzină produs în serie. În perioada 1890-1896 au fost fabricate 195 de exemplare.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro