Povestea transformării unei inofensive mașinuțe de cumpărături într-un monstru mecanic este unul dintre cele mai bune exemple pentru cum poate fi transformat un model banal într-o vedetă de top. Renault 5 Turbo fost creat ca răspuns la succesul răsunător înregistrat de Lancia în raliuri, cu Stratos. Tema de design au primit-o cei de la Bertone, iar punctul de start a fost Renault 5 Alpine. Rezultatul a fost un hatchback de înaltă performanță, văzut pentru prima dată sub formă de prototip la Salonul de la Paris, din 1978, și lansat oficial la Salonul Auto de la Bruxelles, în 1980, an în care și-a făcut debutul în competițiile rutiere. Mașina a fost concepută în primul rând pentru raliuri, dar a fost vândută și în versiune de stradă, un total de aproape 2.000 de exemplare fiind fabricate până în 1984.
Designul a fost remodelat sub bagheta lui Marcello Gandini, cel care avea deja la activ multe creații de excepție, inclusiv… Lancia Stratos! Caroseria a fost ușor mărită, cele mai importante schimbări fiind operate la partea din spate. Suspensiile reproiectate, caroseria din aluminiu și pasajele roților evazate, din fibră de sticlă, au completat pachetul de modificări. Acestea îl diferențiază vizual de Renault 5 Gordini Turbo sau GT Turbo, două versiuni cu arhitectură convențională și cu tracțiune față, cu care cei neavizați îl confundă frecvent.
Modestului motor Cleon-Fonte de 1.397 cmc, care făcea parte din aceeași familie cu cele de pe Dacia 1100 și 1300, i s-au atașat un turbocompresor Garrett AiResearch T3 și o cutie de viteze cu cinci trepte. Saltul de la 90 CP la 160 CP (221 Nm) l-a transformat în cel mai puternic model de producție din Franța. Performanțe: 0-100 km/h în 6,9 secunde și peste 200 km/h viteză maximă. Una dintre cele mai insolite senzații oferite de R5 Turbo șoferilor săi este prezentă chiar din momentul acționării contactului: zgomotul motorului nu vine din față, cum firesc te-ai aștepta, ci de undeva din locul în care ar trebui să fie bancheta spate și unde se află, de fapt, compartimentul motor.
În cazul de față, producția este un termen ușor exagerat, pentru că a însemnat doar 400 de exemplare anual – și acelea, asamblate manual la uzina Alpine din Dieppe! –, câte erau necesare pentru omologarea în Grupa 4, precursoarea celebrei Grupe B. Succesul comercial neașteptat i-a făcut pe cei de la Renault să producă o nouă serie, ușor simplificată și mai accesibilă, dar la fel de performantă, denumită Renault 5 Turbo 2.
Cu Jean Ragnotti la volan, și-a trecut în cont trei victorii la Raliul Monte Carlo (1981, 1982 și 1985) și s-a dovedit greu de învins pe traseele întortocheate pe asfalt. Reușita din 1985 a fost realizată cu versiunea Maxi Turbo, care avea elemente aerodinamice suplimentare și puterea ridicată la 350 CP. La scurt timp după, avea să depună armele, fiind depășit de noile vedete cu tracțiune integrală, din Grupa B.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro