Micul hatchback a fost produs vreme de 15 ani, într-un volum uimitor, de aproape 5,3 milioane de exemplare, contribuind enorm la apariția segmentului hot hatch. Indiferent despre ce versiune vorbim – cu specificații de bază, Rallye sau GTi –, pentru fanii Peugeot, 205 a intrat în istorie drept „numărul sacru”. Având în vedere volumul de producție, s-ar putea crede că a fost un model banal, produs în masă și… cam atât. Nici pe departe! Chiar dacă a fost un model popular, 205 are pedigri datorită versiunii de top Turbo 16 (T16).
Pentru a-și îmbunătăți imaginea, la începutul anilor 1980 Peugeot a decis să se implice în motorsport. Așa a fost dezvoltat 205 Turbo 16, pentru Campionatul Mondial de Raliuri, care trăia intens anii nebuni ai Grupei B. Formidabilul T16 a câștigat 16 runde și titlurile supreme la piloți (Timo Salonen și Juha Kankkunen) și constructori din 1985 și 1986, în Campionatul Mondial de Raliuri.
Seria succeselor a continuat în 1987 și 1988, cu victorii în celebrul rally-raid Paris – Dakar, cu Ari Vatanen, respectiv Juha Kankkunen. De data aceasta, 205 T16 a avut o versiune denumită Grand Raid, special adaptată pentru această competiție extrem de dificilă. O altă aventură notabilă a acestei versiuni de top, de data aceasta cu optimizări mai ales la nivel aerodinamic, s-a consemnat în iulie 1987, la Pikes Peak. Cea mai cunoscută întrecere de viteză în coastă din lume, care urcă până la 4.300 de metri, în Munții Stâncoși, este a doua cursă auto din SUA, ca vechime, după Indy 500. Peugeot l-a trimis în Colorado pe Ari Vatanen, care a realizat al doilea timp din acel an.
Pentru a obține omologarea în Grupa B din Campionatul Mondial de Raliuri, constructorii erau obligați prin regulament să fabrice modelul respectiv într-un volum anual de minimum 200 de exemplare. Așa a luat naștere 205 Turbo 16 „seria 200”, prezentată în premieră la Salonul Auto de la Geneva din 1984. Motorul de 1.775 cmc, cu 4 cilindri în linie, turbo, a fost construit din blocul preluat de la varianta diesel a seriei XU, cu o chiulasă cu 16 supape special creată. Dezvolta 197 CP, o cifră impresionantă la acei ani. Propulsorul era dispus în poziție centrală spate, iar puterea era transmisă la toate roțile.
Aproape toate exemplarele Peugeot 205 Turbo 16 „de stradă” au fost vopsite în gri Winchester. Excepțiile, patru la număr, au fost vopsite în alb și au intrat în proprietatea unor persoane care aveau legături speciale cu producătorul. În prezent, un T16 se vinde între 150.000 și 200.000 de euro, în funcție de stare și de kilometraj.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro