California nu face concesii când vine vorba de standardele de mediu, iar Stellantis resimte din nou consecințele. Compania a fost amendată recent cu 4,2 milioane de dolari, fiind acuzată că a încălcat reglementările privind emisiile motoarelor diesel.
Această sancțiune se adaugă unei liste deja lungi de controverse care afectează reputația Stellantis, subliniind încă o dată importanța respectării normelor stricte de mediu impuse de statul american.
Entuziasmul din birourile CARB (California Air Resources Board) este ușor de imaginat atunci când au descoperit dovezile incriminatoare. Trucarea emisiunilor, deși a devenit o practică întâlnită în ultimii ani, rămâne o greșeală gravă pentru cei care sfidează regulile și cred că pot rămâne nepedepsiți. De această dată, Stellantis a intrat din nou în colimator.
Înainte de a analiza în detaliu situația, trebuie subliniat un lucru esențial: California impune unele dintre cele mai stricte reglementări auto din lume. Nu vizează doar protejarea mediului, ci și apărarea încrederii consumatorilor, pe care astfel de practici o trădează în mod flagrant.
Pentru Stellantis, amenda de 4,2 milioane de dolari impusă de CARB reprezintă un nou capitol într-o saga dificilă pe care compania încearcă să o lase în urmă. De această dată, modelele vizate – Ram ProMaster, Ram 1500, 2500 și 3500, produse între 2014 și 2016 – sunt acuzate că au emis ilegal tone de oxizi de azot suplimentari în atmosferă. Cauza? Dispozitive neautorizate, concepute pentru a ocoli standardele stricte de emisii. Un scenariu deja cunoscut…
Din păcate, acest incident nu este unul izolat. În 2019, Stellantis a fost obligat să achite o amendă record de 305 milioane de dolari pentru utilizarea unui software ilegal pe motoarele sale diesel, ceea ce a dus la rechemarea și modificarea a peste 100.000 de vehicule. Costul total pentru companie a ajuns la aproape 800 de milioane de dolari.
Dar povestea nu s-a încheiat acolo. În 2022, Stellantis a înregistrat un alt acord, de această dată cu Departamentul de Justiție, fiind amendat cu 96,1 milioane de dolari pentru încă o abatere legată de motoarele diesel neconforme. Nici vehiculele pe benzină nu au scăpat de controverse. În 2021, modelele echipate cu motoare V8 de 5,7 litri au încălcat standardele de emisii din California, generând o penalizare de 5,6 milioane de dolari și rechemarea a peste 30.000 de unități.
Fiecare nouă infracțiune deteriorează credibilitatea constructorului. Dacă putem percepe anumite erori ca gafe tehnice, repetarea acestor cazuri creează îndoieli. Pentru consumatori, fiecare vehicul rechemat, fiecare sancțiune anunțată este o reamintire a faptului că industria auto, în ciuda ambițiilor sale declarate de a respecta mediul, rămâne uneori prizoniera vechilor sale reflexe. Oxizii de azot în exces, precum cei eliberați de modelele în cauză în California, au efecte foarte reale. Printre acestea se numără creșterea poluării aerului, impactul asupra sănătății publice și o amprentă și mai mare asupra mediului.
Cu toate acestea, o parte din amenda de 4,2 milioane de dolari ar putea avea un impact pozitiv. Informațiile disponibile indică faptul că un fond va primi o investiție de 2,1 milioane dolari. Acesta va fi folosit pentru a încuraja navele de marfă maritime să încetinească în timpul vârfurilor de poluare. Cât despre restul de 2 milioane, acești bani vor merge direct la fondul californian pentru combaterea poluării aerului. O sumă care va contribui astfel la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor unui stat în care fiecare gram de poluare mai puțin contează enorm.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!