Denza Z9 GT, supercarul de aproape 1.000 CP cu care chinezii au luat în vizor supersportivele europene
05.05.2025
        
Distribuie acest articol!   

Cu brandul Denza, BYD își face intrarea pe piața europeană a sportivelor de lux. Modelul inaugural este sportiva electrică de ultimă generație Z9 GT.

Compania chineză mizează pe acest tip de automobil pentru a concura cu mărcile europene de top, iar vânzările vor începe la sfârșitul anului 2025. Va fi oferit în versiuni coupe și spider și va fi urmat de alte modele, precum D9.

Născută în 2011 printr-un parteneriat între BYD și Mercedes-Benz, marca Denza și-a propus să producă vehicule electrice de ultimă generație. În ciuda acestui parteneriat prestigios, începuturile au fost discrete: în zece ani, doar 23.000 de unități și-au găsit cumpărători. Mercedes-Benz, care deținea inițial 50% din companie, și-a redus treptat participația, astfel că brandul Denza este acum deținut în totalitate de BYD, care îi dă o a doua șansă.

Primul model care va rula pe șoselele europene va fi Z9 GT. Cu cele trei motoare electrice care dezvoltă o putere însumată de 966 CP, performanțele sunt la nivelul mașinilor sport de ultimă generație. Bateria de 100 kWh, care folosește tehnologia proprie BYD cu fosfat de litiu-fier, promite o autonomie respectabilă, deși cifrele exacte pentru piața europeană nu au fost încă publicate.

Ca o paranteză, în China, este oferită și o versiune plug-in hybrid (PHEV), care combină un motor turbo pe benzină de 2,0 litri cu trei motoare electrice, pentru o putere totală de aproape 900 CP. Această diversitate de motorizări ar putea atrage o clientelă variată, chiar dacă doar modelul 100% electric este confirmat inițial pentru Europa.

Cu Z9 GT, Denza concurează cu modele consacrate, precum Porsche Taycan. Pe hârtie, modelul chinez este chiar mai impresionant. Își depășește rivalul german și în dimensiuni – plus 20 cm în lungime și un ampatament prelungit cu 22,5 cm, oferind probabil mai mult spațiu interior.

Dar dincolo de cifre, poziționarea prețurilor este cea care intrigă. În China, Z9 GT se vinde între 334.800 și 414.800 de yuani, sau în jur de 41.500 până la 51.400 de euro. Chiar și cu taxe și costuri de import în Europa, Denza ar putea veni cu prețuri mai mici decât mărcile de lux consacrate.

Acest model, deja popular în China, vizează familiile bogate sau persoanele cu dare de mână care caută un vehicul versatil. Lansarea rapidă arată că BYD nu intenționează să se limiteze la un singur segment și vrea să-și diversifice oferta europeană încă din start. În plus, există zvonuri despre o posibilă integrare a lui Fang Cheng Bao Leopard 5, un off-roader electric, sub steagul Denza, în Europa.

Sosirea mărcii Denza se produce într-un moment în care constructorii chinezi câștigă teren în Europa, impulsionați de prețurile competitive și expertiza deținută în domeniul vehiculelor electrice. Rămâne de văzut cum vor reacționa cumpărătorii europeni la acest nou venit.

Distribuie acest articol!