
Iată o veste suficient de rară încât este un eveniment major pentru industria auto a Rusiei. După trei decenii fără modele noi de concepție proprie, producătorul rus Lada dezvăluie în premieră un SUV compact, numit Azimut.
Fără sigla Lada, ar fi foarte dificil de ghicit de la ce marcă provine acest model. Totuși, designul este modern, caroseria înălțată are partea frontală verticală, capota dreaptă, jante mari (18 inchi) și spatele divizat vizual de o bandă luminoasă. Azimut are stil și cel puțin la nivel vizual încorporează toate caracteristicile SUV-urilor moderne.
Mașina este la fel de interesantă și la interior, unde bordul pare bine desenat și modern, cu instrumentar digital, ecran tactil central și o interfață software dezvoltată local cu Sber și Navio.

În schimb, deocamdată nu există tracțiune integrală și nici nu se așteaptă ca Azimut să înlocuiască bătrâna Niva. Cu siguranță, o versiune 4×4 ar fi fost mult mai potrivită pentru teritoriile îndepărtate ale Rusiei.
Din punct de vedere tehnic, Azimut se bazează pe o evoluție a platformei Vesta. Tehnologia de sub capotă pare mai puțin sofisticată, cu un motor de 1,6 litri și 120 CP și altul de 1,8 litri și 132 CP, ambele putând fi cuplate cu o transmisie automată CVT. Singura opțiune turbo este ceva mai puternică, de 150 CP. În mod clar, hibrizii nu au reprezentat o prioritate.
Compania Avtovaz, deținătoarea brandului Lada, prezintă noul model ca fiind proiectat integral în Rusia. Nu trebuie uitat că, până la războiul din Ucraina, Lada a folosit platforme Renault pentru unele din modelele sale.
Pe moment este imposibil de spus cu siguranță dacă respectiva tehnologie a fost folosită sau nu ca ”sursă de inspirație”. Unele detalii, de pildă, precum comenzile pentru climatizare, par foarte asemănătoare cu cele utilizate la a doua generație Dacia Duster.

Reamintim, Renault și-a vândut participația de 68% din Lada unei instituții publice rusești, pentru prețul simbolic de o rublă, cu opțiunea de a o răscumpăra la același preț, într-un interval de șase ani, deși aceasta nu mai pare a fi o opțiune viabilă în prezent.
Producția modelului Azimut va începe anul viitor, cu resurse 100% locale, la uzina din Togliatti. Este puțin probabil ca să ajungă pe piața din Europa prea curând.
Va fi modelul vârf de gamă Lada, cu preț de plecare echivalent a 30.000 – 35.000 de euro. Adică dublu față de o Niva Legend aflată încă în oferta Lada.