Mașina Anului 2026 în Europa. Iată finalistele
01.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Au fost anunțate cele șapte modele finaliste pentru titlul european Mașina Anului 2026. Câștigătorul va fi cunoscut abia la începutul anului viitor, mai exact pe 9 ianuarie, în cadrul Salonului Internațional Auto de la Bruxelles.

Finalistele au fost selectate de un juriu format din 60 de jurnaliști auto din 23 de țări europene, dintre 35 de candidate eligibile aflate pe lista inițială.

După ce a câștigat titlul doi ani la rând, cu Scenic în 2024 și R5 / Alpine A290 în 2025, performanță reușită doar de Fiat, în 1995 cu Punto și în 1996 cu duo-ul Bravo / Brava, Renault are șanse la al treilea trofeul consecutiv, de data aceasta cu R4, de altfel singurul model francez selectat printre finaliste.

Pentru decizia finală, fiecare jurat va putea acorda 25 de puncte, cu un maxim de 10 puncte per mașină, și va trebui să voteze pentru cel puțin cinci dintre cei șapte finaliste, desemnând un model câștigător. În ordine alfabetică, finalistele sunt: Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, Fiat Grande Panda, Kia EV4, Mercedes-Benz CLA, Renault 4 și Skoda Elroq. Iată o prezentare succintă a acestora.

Citroën C5 Aircross
Noul SUV de la Citroën oferă un interior spațios, confort sporit, design atractiv și, mai presus de toate, un preț competitiv. Principalul neajuns este autonomia limitată a versiunii hibrid plug-in.

Dacia Bigster
Primul model Dacia din segmentul C-SUV păstrează imbatabilul raport calitate-preț, chiar dacă finisajele și confortul acustic rămân modeste. În schimb oferă un spațiu interior generos, iar sistemul de propulsie hibrid este foarte eficient din punct de vedere al consumului de combustibil.

Fiat Grande Panda
Disponibil și în versiune electrică, acest model are un avantaj semnificativ: este cel mai ieftin dintre finaliste, fără a compromite caracteristicile. Dimpotrivă, raportul calitate-preț, stilul interesant și interiorul spațios sunt foarte apreciate.

Kia EV4
Un model cu stil controversat și calități incontestabile. O compactă electrică bine concepută: spațioasă, confortabilă și cu o autonomie surprinzătoare, datorită bateriei sale mari, fără a costa o avere.

Mercedes-Benz CLA
Cu o autonomie declarată de aproape 800 km, noua compactă punctează puternic în clasa ei. În realitate, CLA poate atinge aproape 500 km, oricum o cifră impresionantă, combinată cu capacități excelente de încărcare și un consum redus de combustibil. Din punct de vedere tehnic, este deja un model bine dezvoltat.

Renault 4
Din punct de vedere tehnic noul R4 este un… R5. Cu excepția autostrăzii, unde limitările sale de autonomie devin rapid evidente. Altfel, este un model atractiv, bine echipat, confortabil și plăcut de condus.

Skoda Elroq
Practic, spațios și vândut la prețuri competitive, noul SUV electric de la Skoda se numără printre cele mai bine vândute electrice din prezent, în Europa. Un model extrem de pragmatic, fără dezavantaje majore.

În 2012, Opel Ampera devenea prima mașină electrică care a câștigat acest titlu, chiar dacă nu era un BEV (automobil electric cu baterii) în sensul actual al acestui termen, ci doar unul echipat cu prelungitor de autonomie. Însă din 2022 și de la Kia EV6 până în prezent, niciun model cu motor termic nu a mai primit acest premiu.

Ar trebui să ne așteptăm ca o mașină electrică să câștige și în 2026? Totuși, nu este atât de sigur, având în vedere încetinirea actuală a pieței vehiculelor electrice. Oferind modele cu ambele surse de energie, Citroën și Fiat ar putea avea o șansă. Vom afla pe 9 ianuarie 2026, la Salonul de la Bruxelles.

Distribuie acest articol!