În timp ce alți producători auto consacrați au dificultăți și își văd marjele de profit în scădere dramatică, Toyota are o previziune anuală de vânzări îmbunătățită și anunță o investiție de 10 miliarde de dolari în Statele Unite. Care să fie misterul acestui succes, caree a menținut Toyota atâția ani în poziția de lider la vânzări în lumea auto?
Prima concluzie vizează povara financiară, care nu este atât de grea pe cât pare. Anunțând o investiție de 10 miliarde de dolari în SUA, pentru a se conforma cerințelor administrației Trump și tarifelor sale, Toyota nu a trebuit să își golească buzunarele.
Pentru că, spre deosebire de alte mari grupuri (ca de pildă Stellantis, care a injectat, la rândul său, 13 miliarde de dolari în fabricile sale din SUA), compania japoneză se descurcă mai mult decât bine, chiar mai bine decât se aștepta. În timp ce toți concurenții înregistrează scăderi în acest an, Toyota și-a majorat previziunile și așteaptă cu încredere să genereze venituri de 16,6 miliarde de euro pentru anul fiscal 2025-2026.
Există însă și o capcană în acest anunț. Ca orice companie perspicace și cu experiență, Toyota anticipase un declin și a prezis o scădere de 40% a profiturilor sale, tocmai din cauza tarifelor americane. SUA au impozitat mașinile japoneze cu 25% până în septembrie, când președintele Trump a făcut pace cu autoritățile nipone, reducând rata la 15%. Iar investiția promisă de producătorul auto în SUA a jucat, fără îndoială, un rol în acest sens.
În orice caz, și în ciuda acestor eșecuri, sănătatea financiară a companiei Toyota este motiv de invidie pentru mulți. Proiectează o marjă operațională de 7%, în timp ce Volkswagen se chinuie să atingă doar 3%, sau chiar 2%. Totuși, producătorul auto german rămâne al doilea cel mai mare producător din lume în acest an, după Toyota, care își va păstra, fără îndoială, titlul și în 2026, așa cum a făcut-o în ultimii cinci ani.
Dar de ce acest grup este lider încă din 2020, cu doar două mărci în portofoliu (Toyota și Lexus), depășind Grupul Volkswagen, foarte mândru de cele 12 mărci ale sale, sau Stellantis, care deține 15? Să mai fie valabil vechiul principiu economic conform căruia cu cât consolidezi mai mult, cu atât ești mai puternic?
Desigur, dacă rețeta gigantului japonez ar fi atât de simplă, toată lumea ar urma-o. Cu toate acestea, câteva indicii aruncă lumină asupra acestei dominații a producătorului care a produs 10,16 milioane de mașini anul trecut.
În primul rând, nu este nevoie să căutăm un grup mai internațional decât Toyota, care a rămas o companie japoneză doar ca nume și sediu. Nu există colț al globului unde să nu fie prezentă, acesta fiind rezultatul a 40 de ani de investiții ample. Din adâncurile Africii până în China, conduci o Toyota, iar mașinile Toyota sunt fabricate local, în nu mai puțin de 72 de fabrici.
În Statele Unite, care reprezintă 25% din vânzările sale, compania asamblează deja, înainte de investiția anunțată, 1,27 milioane de mașini anual, în 11 unități de producție americane, din totalul de 2,3 milioane de mașini vândute acolo. Prin urmare, această cotă locală este obligată să crească.
Un alt secret Toyota ar putea fi complexitatea gamei de modele. Deși este cunoscută în Europa pentru hibridele sale, produce modele mici, limuzine premium enorme, SUV-uri grele și bineînțeles banala Corolla. Toate sunt vândute cu atuul uneia dintre cele mai bune reputații de fiabilitate din lumea auto, permițându-i să obțină prețuri mai mari decât concurenții săi.
Și apoi, spre deosebire de Stellantis, de pildă, care își imagina consolidarea mărcilor sub o singură umbrelă tehnologică, Toyota merge pe cont propriu sau, mai degrabă, investește cu moderație, achiziționând ici și colo participații la alți producători precum Suzuki, Subaru, Mazda, Isuzu și Dahiatsu și acționând ca un partener, un super-furnizor care le vinde tehnologiile sale.
Desigur, Toyota ar putea fi criticată pentru timiditatea de pe segmentul vehiculelor electrice, fiind mult prea preocupată de propulsia hibrid, pe care practic a inventat-o sau cel puțin a popularizat-o pe scară largă. Fanii săi vor spune, desigur, că producătorul a avut dreptate, având în vedere primirea reținută a vehiculelor 100% pe piețele din SUA și Europa. De cealaltă parte, detractorii vor spune că riscă să rămână în urmă, atunci când piața vehiculelor electrice va prinde cu adevărat avânt.
Cine are dreptate? Răspunsul se va găsi, cu siguranță, în clasamentele vânzărilor auto din următorul deceniu.



















