Când muncitorii chinezi vin să salveze industria auto europeană...
10.12.2025
        
Distribuie acest articol!   

În timp ce la Bruxelles se încearcă ridicarea de bariere comerciale împotriva Asiei, Spania a primit cu brațele deschise compania chineză CATL, care va construi, împreună cu Stellantis și cu ajutorul fondurilor europene, una dintre cele mai mari fabrici de baterii de pe continent.

Mega-fabrica pe care CATL și Stellantis o vor construi la Figueruelas (Aragon) este un proiect colosal, de 4,1 miliarde de euro. Acolo vor fi produse baterii LFP (litiu-fier fosfat), o tehnologie esențială pentru adoptarea pe scară largă a electromobilității, dar una pe care Europa nu o stăpânește încă.

Investiția a demarat oficial săptămîna trecută, iar producția este planificată să înceapă spre sfârșitul anului 2026. Pentru a respecta termenele limită stricte și a asigura expertiza tehnică, aproximativ 2.000 de muncitori chinezi sosesc la fața locului.

Timp de decenii, Europa a arătat lumii cum să construiască mașini. Astăzi, se află în poziția unui student, cu ingineri din China explicând cum să producă componentele pentru vehiculele de mâine. Mărturisirea a venit de la David Romeral, o figură locală din sectorul auto din Aragon: „Nu cunoaștem această tehnologie, aceste componente; nu le-am fabricat niciodată înainte”. El a adăugat: „Sunt cu ani înaintea noastră. Tot ce putem face este să privim și să învățăm”.

Această afirmație rezumă foarte elocvent prăpastia care separă acum ambițiile europene de realitatea industriei chineze. CATL nu doar ridică o fabrică, ci vine cu un avantaj tehnologic pe care Bătrânul Continent nu l-a anticipat.

Proiectul din Spania este colosal. Vorbim despre 4,1 miliarde de euro pentru a construi ceea ce va deveni cea mai mare fabrică de baterii și cea mai mare investiție chineză din acestă țară. Dar pentru ca fabrica să funcționeze, personalul va trebui școlit. Compania chineză va trebui să instruiască până la 4.000 de lucrători. De ce? Pentru că expertiza pur și simplu nu există la nivel local. Directorul de relații publice al companiei a subliniat că producția de baterii necesită „expertiză operațională acumulată de-a lungul multor ani”. Și aici constă paradoxul. Uniunea Europeană, prin fondurile sale, subvenționează acest proiect cu suma de 300 de milioane de euro.

Banii contribuabililor europeni sunt astfel folosiți pentru a finanța o dependență tehnologică, în speranța că, într-o zi, poate, transferul de competențe va fi suficient pentru următorul pas. Spania, al doilea cel mai mare producător de automobile din Europa, nu are de ales. Se poziționează ca viitor centru de producție a bateriilor pe continent, fiind atractivă grație costurilor competitive cu forța de muncă și cu energia, care sunt cu aproximativ 20% mai ieftină decât media UE.

În timp ce tehnocrații de la Bruxelles elaborează planuri de înăsprire a regulilor de aprovizionare locală și de protejare a subcontractanților europeni, Madridul joacă un joc complet diferit. Spania și-a ales strategia, chiar cu riscul de a irita pe alții. Relațiile comerciale dintre Spania și China sunt excelente, consolidate de vizite la nivel înalt, inclusiv o călătorie a Regelui și a unui grup de miniștri. La ceremonie, Jordi Hereu, ministrul spaniol al Industriei, nu a stat la povești. Pentru el, transferul de tehnologie este „fundamental”. Spania este „gata să colaboreze cu toate țările din lume, în special cu China”, a subliniat el.

Problema ocupării forței de muncă este punctul de fricțiune al acestei fabrici, cea care provoacă unele nemulțumiri ale sindicatelor. Zvonurile care circulă în unele instituții media sugerează sosirea a 2.000 de muncitori chinezi pentru a se ocupa de fazele de construcție și de pornire. Andy Wu, șeful joint venture-ului, a evitat întrebarea, atunci când a fost întrebat, preferând să sublinieze că selecția subcontractanților era încă în curs de desfășurare. El asigură, însă, că proporția personalului chinez va scădea în cele din urmă sub 10%.

Dar în viitorul apropiat, pentru ca fabrica să fie construită și să înceapă producția până la sfârșitul anului 2026, competențele necesare vor trebui importate. Pentru a liniști spiritele, sunt planificate programe de formare cu universități locale, iar unii angajați spanioli vor fi chiar trimiși în China pentru a se forma la sursă, în fabricile CATL.

Acesta este prețul de plătit. Spania acceptă să fie laboratorul acestei noi ere industriale în care Europa, pentru a nu se prăbuși, trebuie să accepte mâna întinsă tocmai de cel mai mare rival al său.

Distribuie acest articol!