Este oficial! Uniunea Europeană relaxează țintele ecologice și permite motoarele termice și după 2035
17.12.2025
        
Distribuie acest articol!   

Comisia Europeană a prezentat un nou set de măsuri pentru a sprijini sectorul auto în tranziția către o mobilitate curată.

Executivul european își justifică decizia prin faptul că „sectorul auto european se află într-un punct de cotitură critic, provocat de schimbări tehnologice rapide și de creșterea concurenței. Pentru a aborda aceste provocări, noile măsuri stabilesc reguli ambițioase și pragmatice pentru industrie și țările Uniunii Europene, pentru a se adapta la mobilitatea curată și la o economie cu emisii reduse de carbon, asigurând în același timp competitivitatea industriei”.

Printre propunerile cheie se numără:

– revizuirea standardelor de CO2 pentru autoturisme, autoutilitare și vehicule grele, pentru a ajuta producătorii să își îndeplinească obiectivele pentru 2035;
– ecologizarea flotelor corporative pentru a accelera adoptarea vehiculelor cu emisii zero și reduse;
– strategia de stimulare a bateriilor, cu 1,8 miliarde EUR pentru un lanț valoric al bateriilor realizat integral la nivelul UE;
– omnibusul auto pentru a reduce sarcinile administrative, a reduce costurile și a introduce o nouă categorie de vehicule, „mașini mici și accesibile”;
– revizuirea normelor de etichetare a mașinilor, astfel încât consumatorii să aibă informații complete despre emisiile mașinilor, permițându-le să facă alegeri mai informate atunci când cumpără o mașină.

Propunerile se bazează pe planul de acțiune în domeniul auto și pe dialogul strategic privind viitorul industriei auto. Dialogul, lansat în ianuarie 2025, reunește reprezentanți ai industriei, parteneri sociali, țări UE, regiuni și societatea civilă. Până în prezent au avut loc trei întâlniri de dialog, oferind o platformă pentru a discuta provocările și oportunitățile cu care se confruntă sectorul.

Concret, UE renunță oficial la obiectivul eliminării din producție a automobilelor termice, începând din 2035, o măsură cu mare valoare simbolică din Pactul verde european. Constructorii vor putea continua să vândă o cotă limitată de mașini termice sau hibride și după 2035, cu condiția respectării mai multor cerințe, printre care și compensarea emisiilor de CO2.

Comisia Europeană a anunțat că noua țintă este de 90%, ceea ce înseamnă că producătorii vor fi nevoiți să găsească alte metode prin care să compenseze emisiile la nivelul liniei de asamblare, în locul diferenței de 10%, de exemplu folosirea oțelului fabricat în UE sau a biocombustibililor.

De asemenea, vor exista un mecanism de stimulare a producției de vehicule electrice mai mici și mai accesibile, o serie de măsuri de încurajare a „ecologizării” flotelor auto ale companiilor, precum și împrumuturi cu dobândă zero pentru producția de baterii în Europa.

Distribuie acest articol!