Un secol de la istorica victorie obținută de Bugatti, cu celebrul Type 13 Brescia, pe Circuito di Montichiari
21.09.2021
        
Distribuie acest articol!   

Bugatti a sărbătorit recent, printr-un eveniment desfășurat pe parcursul a două zile, împlinirea unui secol de la un succes istoric, repurtat de legendarul Type 13. La festivități, organizate pe malurile lacului Garda din Italia, și-au dat întâlnire numeroase exemplare Bugatti Type 13 venite din toate colțurile lumii.

Organizat cu sprijinul Bugatti Club Italia, evenimentul a rememorat una dintre cele mai importante victorii reușite de constructorul francez pe tărâmul motorsportului.

Cursa din 1921, denumită Gran Premio delle Vetturette, s-a desfășurat pe un circuit ”desenat” în jurul localităților Montichiari și Brescia. Au fost 60 de tururi a câte 17,3 km fiecare, cu un total de peste 1.000 km. O imensă provocare pentru automobilele din acea vreme!

Bugatti Type 13 și-a trecut în cont un succes remarcabil, primele patru poziții fiind ocupate de acest model, la finish. Astfel s-a scris una dintre cele mai frumoase pagini din istoria Bugatti, iar succesul avea să contribuie la legenda țesută în jurul numelui Bugatti, încă din perioada interbelică.

Pentru acea epocă, Bugatti Type 13 este o creație tehnică de excepție. Motorul de 1,45 litri cu 4 cilindri avea patru supape pe cilindru și folosea rulmenți cu bile la arborele cotit. De asemenea, raportul de compresie și debitul carburatorului erau îmbunătățite.

Capabil de turații de până la 4.500 rpm, motorul dezvolta 40 CP (29 kW), mai apoi chiar 50 CP (36 kW).

Datorită roților cu spițe, care au înlocuit vechile jante din lemn, greutatea mașinii a scăzut considerabil, până la 490 kg, ceea ce îi permitea atingerea unei viteze maxime de 150 km/oră, ceva uimitor pentru acele vremuri.

Bugatti Type 13 a consacrat automobilele de curse “voiturette”, puternice, rapide și, mai important decât orice, agile. Comportamentul acestui model era comparat cu cel al cailor de curse, atributul ”pur sang” devenind de-a lungul timpului emblematic pentru Bugatti, care îl folosește și astăzi, ca deminire complementară la anumite modele.

Succesul a fost atât de important pentru Bugatti, încât toate modelele care ulterior au fost dotate cu motoare cu patru supape pe cilindru au fost surpanumite Brescia. A urmat o perioadă de mari succese, cu Type 15, Type 17, și Type 23, toate folosind acest tip de motor. Totul a culminat cu Type 35, considerat de mulți drept cel mai de succes automobil de curse din toate timpurile.

Primul model sport cu caroserie deschisă din istoria Bugatti, Type 13 ”Brescia” a rămas în istoria motorsportului mondial prin faptul că a marcat finalul modelelor de curse de dimensiuni mari și grele, înlocuite de cele ușoare și agile, așa-numitele “voiturette”.

Distribuie acest articol!