Citroën Karin (1980). Piramida lui Fiore
03.08.2023
        
Distribuie acest articol!   

Se spune despre forma exterioară a automobilelor că riscă să devină monotonă, din cauza nenumăratelor reglementări de ordin tehnic și legislativ, care în timp au devenit din ce în ce mai stricte. Cum ar arăta un automobil eliberat de toate aceste restricții?

Un posibil răspuns a fost dat în 1980, de specialiștii departamentului de design de la Citroën, cu acest exercițiu de stil. Neavând modele noi de dezvăluit la Salonul de la Paris, constructorul i-a cerut șefului de design de la acea vreme, Trevor Fiore, să conceapă un model (nu neapărat un automobil funcțional!) care să atragă atenția publicului, la respectivul eveniment. Rezultatul a fost Karin, un concept car cu profil trapezoidal sau, dacă vreți, o piramidă pe roți. Numele său este o combinație între „car” („mașină”, în engleză) și „cara, carina” („dragă”, în italiană).

Karin este un coupé de dimensiuni medii, cu două uși „fluture” (se deschid în sus, balamalele fiind în zona pavilionului), cu suprafețe vitrate de mari dimensiuni, un profil foarte aerodinamic și centrul de greutate extrem de coborât. Singurele elemente stilistice preluate de la modelele de serie au fost grupurile optice (de la  Citroën SM) și roțile spate ascunse în caroserie. Din punct de vedere tehnic, este prevăzut cu un motor cu 4 cilindri, tracțiune față și suspensie hidropneumatică.

Interiorul este încăpător și nonconformist, cu trei scaune decalate, cel al șoferului în poziție centrală, avansată. Are un computer de bord al cărui ecran arată în permanență starea drumului și cea a vehiculului. Volanul abundă în butoane, unele… fără nicio funcție.

La vremea respectivă, datorită designului insolit, a fost considerat o ciudățenie sau, în cel mai bun caz, un ”vehicul al viitorului”. În timp, două dintre ideile originale etalate la Karin s-au regăsit la alte automobile. Astfel, dispunerea celor trei locuri, cu șoferul așezat central și în fața celor doi pasageri, a fost preluată la unele modele supersportive, începând cu McLaren F1, în 1992. La fel, profilul ”ascuțit” al lui Karin pare să fi servit ca sursă de inspirație pentru designul controversat de la Tesla Cybertruck.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!