Renault Avantime (2001). Înaintea timpului său
03.09.2024
        
Distribuie acest articol!   

Produs o perioadă scurtă, între 2001 și 2003, în doar 8.557 de exemplare, Renault Avantime este genul de automobil care s-a născut dintr-o sclipire de geniu și s-a materializat printr-un eșec dezolant. O combinație nemaiîntâlnită, între MPV, shooting brake și coupé cu 2+2 locuri, este considerat de presa auto franceză drept unicul „coupéspace” din istoria automobilului.

În prezent, Avantime încântă colecționarii prin caracterul său atipic, înțeles mult prea târziu. Și continuă să-și păstreze nealterat acel look de concept car, cu care foarte puține automobile „de stradă” se pot mândri. Iar amestecul de stiluri plasează acest coupéspace unic printre precursorii unei noi categorii de automobile, care avea să apară pe piață la scurt timp după, denumită „crossover”.

Lansate aproximativ în aceeași perioadă, acest „coupéspace” și limuzina Vel Satis (cu care adesea a fost confundat!) sunt două dintre cele mai neașteptate eșecuri Renault din epoca modernă. În cazul lui Avantime, rateul se explică, cel mai probabil, prin faptul că a luat pe nepregătite potențialii cumpărători. Panicați de cifrele catastrofale de la vânzări, cei de la Renault au oprit modelul la mai puțin de 3 ani de la lansare, pecetluind în același timp soarta companiei Matra, care nu mai avea să își revină niciodată.

A fost conceput de Matra, care la acea vreme avea un parteneriat cu Renault pentru producția monovolumului Espace. Desenat de Patrick Le Quément, conceptul Avantime prelua mecanica de la Espace III, pe care a fost grefată o suprastructură din aluminiu, completată de o serie de soluții tehnice sofisticate. Astfel, s-a renunțat la stâlpul central și s-a montat un plafon glisant panoramic cu dimensiuni record (1,7 mp). Cea mai neașteptată dotare este butonul Grand Air. La o simplă atingere a acestuia, toate geamurile coboară, acoperișul se deschide, iar atmosfera de la bord se transformă în câteva secunde într-una de… roadster.

La început a fost comercializată doar versiunea V6 de 3,0 litri și 210 CP, gurmandă și scumpă. Au urmat mai apoi un benzinar turbo de 2,0 litri (175 CP) și un diesel 2,2 Dci (150 CP).


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!