Toata lumea a auzit de EuroNCAP, organismul european de testare si evaluare a automobilelor la crash teste. In cei 12 ani de la aparitia sa, EuroNCAP a devenit un autentic barometru in materie de securitate auto, cel putin pe continentul european. Acum, insa, credibilitatea EuroNCAP risca sa fie pusa sub semnul intrebarii, prin aparitia unui raport realizat de o alta organizatie similara.
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) este un institut de cercetari, finantat de catre companiile de asigurari, avand misiunea de a gasi solutii pentru reducerea accidentelor rutiere. Recent, IIHS a dat publicitatii rezutatele unui studiu in care au fost testate, la impact intre ele, modele de diferite categorii. Pentru a nu exista suspiciuni, testele au fost realizate cu modele apartinand aceluiasi producator.
Astfel, au fost testate, de pilda, Honda Jazz contra Honda Accord, Smart Fortwo contra Mercedes Clasa C si Toyota Yaris contra Toyota Camry. Desigur, nu este o surpriza pentru nimeni faptul ca modelele de dimensiuni mai mari confera un plus de siguranta pasagerilor, in comparatie cu cele de dimensiuni inferioare. Contradictia apare acolo unde IIHS critica securitatea unor modele pe care EuroNCAP le-a cotat cu 5 stele, calificativul maxim. De pilda, Toyota Yaris a primit 5 stele EuroNCAP, insa testele IIHS au incadrat-o in categoria modelelor putin sigure.
Greu de spus cine are dreptate, avand in vedere ca cele doua organisme au, totusi, criterii diferite de evaluare. EuroNCAP testeaza automobilele la impactul cu diferite obstacole (frontal cu un zid deformabil sau lateral cu un stalp), in timp ce IIHS a folosit la testare coliziunea intre doua tipuri diferite de automobile. Ca impact asupra potentialilor clienti, testele IIHS ar putea fi mai eficiente, fie si numai pentru faptul ca ele sunt realizate in conditii mai apropiate de realitatea de pe sosele.