Cel mai important salon auto din Europa si-a deschis astazi portile, la Frankfurt, in avanpremiera pentru presa. Expozanti mai putini, multe hale neocupate si mai putina stralucire decat in alti ani – iata principalele noutati care marcheaza IAA Frankfurt, salon care a ajuns la a 63-a editie.
Acasa la ei, constructorii germani incearca sa tina stacheta sus si sa mascheze, atat cat se poate, efectele crizei care a a afectat profund industria auto. Insa este suficient sa vezi standul Mercedes, un reper al acestui eveniment, care este redus la jumatate fata de editia precedenta, pentru a realiza ca lumea automobilului are probleme serioase.
In acest context, cei cativa constructori care au organizat show-uri costisitoare, de prezentare a noilor modele, asa cum mai toata lumea facea odinioara, fac acum nota discordanta cu atmosfera generala a salonului. Multe dintre standuri sunt construite "la economie", renuntandu-se la ce s-a putut, pentru a salva bugete.
Cum majoritatea standurilor si-au redus din suprafata, organizatorii au fost nevoiti sa recurga la artificii, pentru a umple macar marile hale, locul consacrat de expunere pentru constructori. Astfel, in cateva hale s-a format un amestec de-a dreptul ciudat, de masini populare si supercar-uri sau modele exclusiviste preparate de firme de tuning auto. Tunerii au fost mutati din hala mai retrasa in care expuneau de obicei si au fost adusi printre producatori, astfel ca IAA are, aparent, un aer mai exclusivist. Este, insa, doar o impresie, foarte amagitoare!
Dacia nu prea agreaza aerul german, astfel ca vedeta standului romanesc de aici este Sandero Stepway, care troneaza alaturi de Duster. Mai avem de asteptat, asadar, pana cand vom vedea noul SUV Dacia. Conceptul Duster aproape ca nu mai atrage atentia nimanui, avand in vedere ca a devenit arhicunoscut, dupa ce a fost prezentat in premiera la Geneva, in urma cu jumatate de an. Extrem de simplist si relativ mic, standul Dacia este, din pacate, unul dintre cele mai triste din cadrul salonului. Pacat, pentru un brand care prinde tot mai mult in Germania! Singura noutate notabila in ceea ce priveste Dacia am remarcat-o intr-un stand al unei firme specializate in amenajari de automobile, care a realizat un fel de rulota, pe platforma unui Logan MCV.
Apropo de masini populuare, a facut furori aici prezentarea, in premiera, a noului Trabant. In jurul unui stand minuscul, de circa 40 mp, sute de ziaristi s-au ingesuit sa surprinda momentul dezvelirii conceptului cu care Herpa vrea sa relanseze legendara marca est-germana. Un concept cu propulsie electrica, celule fotovoltaice pe pavilion si usi fara rame, care se vrea un trend-setter. Mai are insa multe bariere de depasit, pana cand generoasa idee se va transforma in realitate!
Am fi nedrepti daca am spune ca IAA 2009 este marcat doar de neajunsurile crizei! Aproape fara exceptie, industria auto este preocupata de tehnologia viitorului. Asa a fost mereu, veti spune. Intr-adevar, asa a fost mereu, insa acum, poate mai mult ca oricand, automobilul se pregateste sa foloseasca propulsia alternativa. In cativa ani, hibrizii si modelele cu motoare electrice nu vor mai fi ceva exotic pentru soselele lumii! Dovada in acest sens sunt nenumaratele concepte sau modele hibrid expuse aici, care promit sa intre in productie, in urmatorii ani. Ba chiar unele dintre ele sunt, deja, pe lista de oferte ale dealerilor.
Cu promisiunea de a reveni si cu alte imagini de la IAA Frankfurt 2009, va propunem mai jos o galerie foto cu imagini in care am incercat sa redam atmosfera de la acest salon auto.