Globalizarea pare sa ne rezerve noi surprize in domeniul auto. Grupul francez PSA (Peugeot Citroen) nu a infirmat informatiile publicate de Tribune, care anunta o posibila alianta PSA – General Motors (GM), dar nici nu a dat vreun detaliu! Prin urmare, nu raman decat supozitiile, pornind de la principiul ca fum fara foc nu exista!
Dificultatile financiare cu care se confrunta PSA de mai multe luni nu mai reprezinta niciun secret. Ambitiile de globalizare si de dezvoltare a gamei PSA au fost franate, anul trecut, de scaderile de pe piata europeana, mai ales din cea de-a doua parte a anului. In conditiile in care marja este tot mai mica, francezilor le este foarte greu sa concureze cu rivalii germani de la Volkswagen, in termeni de rentabilitate.
Un prim semnal referitor la dificultatile cu care se confrunta Grupul PSA a venit cu putin timp in urma, atunci cand Peugeot a anuntat pe neasteptate oprirea programului de implicare in competitiile sportive de anduranta. Pe de alta parte, in presa franceza s-a scris despre o nevoie acuta de lichiditati pe termen scurt, cu care se confrunta PSA. In aceste conditii, grupul s-a vazut nevoit sa-si reduca investitiile din 2012. S-a reununtat pentru moment la proiecte precum construirea unei noi uzine Peugeot in India sau marirea capacitatii de productie de la diverse alte fabrici.
Sefii PSA stiu foarte bine ca globalizarea este mai necesara ca oricand pentru grup. Solutia in acest sens ar putea fi alianta cu un jucator major de pe piata, asa cum este GM. Alianta strategica a celor doi giganti ar putea avea la baza investitiile comune in diferse piete emergente. PSA si-ar putea accelera astfel ritmul de crestere la nivel international, in conditiile diminuarii costurilor. Prezenta GM pe multe dintre pietele emergente ar putea asigura un potential de crestere in respectivele zone si pentru PSA.
O situatie aparte este, insa, in Europa. La fel ca PSA, si filiala germana a GM, Opel, se confrunta cu problema supracapacitatii de productie. Anul trecut, GM a raportat pierderi de 450 milioane de euro pentru Opel, in ciuda faptului ca a fost pus in aplicare un plan de restructurare.
Asadar, la ce sa ne asteptam? Alianta dintre PSA si GM nu ar fi prima miscare strategica din industria auto, in tentativa constructorilor de a depasi dificultatile cu care se confrunta in ultimii ani. Marele semn de intrebare este legat de succesul „mariajului”. Pentru ca, din pacate, in ultimii ani am vazut si „divorturi” cu efecte devastatoare…