Recent, Las Vegasul a găzduit cea mai spectaculoasă licitație auto a anului. În cadrul acesteia a fost stabilit recordul de adjudecare pentru un automobil nou. Iar cea mai scumpă mașină nouă vândută vreodată la licitație nu este un Bugatti, cum poate mulți probabil că s-ar fi așteptat, și nici un Ferrari.
Șasiul Gordon Murray S1 LM #1 este cel care tocmai a doborât toate recordurile, stabilind un nou standard pentru o mașină nouă vândută la licitație. Prețul la care s-a adjudecat acest hypercar este unul de-a dreptul uluitor: 20,6 milioane de dolari!
Ce-i drept, Gordon Murray nu este un nume oarecare în lumea auto. Celebrul inginer a modelat istoria Formulei 1 de la sfârșitul anilor 1960, cu Brabham, câștigând titlul suprem de mai multe ori, înainte de a se alătura McLaren, unde creațiile sale au continuat să domine cea mai importantă disciplină din sportul auto. Apoi a creat McLaren F1, o adevărată legendă, unul dintre cele mai râvnite și spectaculoase supercaruri din toate timpurile.

Astăzi, prin propria sa companie, Gordon Murray Automotive, inginerul britanic își continuă filosofia centrată pe pilot. Fiecare model care părăsește atelierele sale se adresează celor mai exigenți puriști, cei care caută autenticitate mecanică într-o lume din ce în ce mai electrificată. S1 LM, limitat la doar cinci exemplare, întruchipează această viziune fără compromisuri.
Prezentat într-o demonstrație spectaculoasă organizată la Las Vegas, unde a fost adus de un elicopter, S1 LM este un omagiu pentru McLaren F1 GTR, care s-a impus la Le Mans în 1995. Derivat din modelul T.50, duce conceptul mai departe, cu un motor Cosworth V12 de 4,3 litri aspirat natural. Puterea de 690 CP este transmisă roților din spate prin intermediul unei cutii de viteze manuale, evident.

Detaliile tehnice sunt impresionante: o evacuare Inconel încorporată într-un ecran termic din aur de 18 karate (pentru dispersie termică, evident, nicidecum pentru… impresie artistică!), un cockpit cu trei locuri și șoferul în poziție centrală („semnătura” lui Gordon Murray, care amintește în mod clar de McLaren F1) și o arhitectură care prioritizează reducerea greutății. Este o mașină concepută pentru plăcerea pură de a conduce, departe de sistemele electronice de asistență la condus.
Licitația a fost foarte strânsă, punând colecționarii prezenți în sală împotriva cumpărătorilor din întreaga lume, conectați de la distanță. Prețul final de 20,6 milioane de dolari (aproximativ 17,8 milioane de euro) stabilește un nou record pentru o mașină nouă vândută la licitație, excluzând vânzările caritabile.
Dar adevărata valoare a acestei achiziții depășește cu mult mașina în sine. Cumpărătorul va beneficia de sesiuni personalizate cu Gordon Murray pentru a rafina fiecare detaliu al mașinii sale, zile de dezvoltare alături de cvadruplul campion IndyCar Dario Franchitti și acces privilegiat la echipele de inginerie. O carte de 500 de pagini, care include schițe și notițe originale din caietul lui Gordon Murray, va imortaliza această aventură.



















