In timp ce departamentul de design al General Motors (GM) sarbatoreste luna aceasta aniversarea a 85 de ani de la infiintare, cei 1.900 de angajati din cele 10 centre de design GM la nivel international se concentreaza asupra viitorului, avand aceeasi viziune: sa ii determine pe clienti sa se indragosteasca de autovehiculele pe care le creeaza.
„Membrii echipei noastre globale au in comun pasiunea de a proiecta autovehicule astfel incat clientii sa dezvolte o legatura emotionala cu acestea”, a sustinut Ed Welburn, vicepresedintele departamentului international de design al GM. „Ceea ce a fost valabil acum 85 de ani este valabil si in prezent: rolul unui proiectant este de a crea un exterior atragator cu proportii bine echilibrate si o ambianta interioara care sa imbie la construirea unei relatii ce se dezvolta si creste”.
Welburn, al saselea coordonator de design din istoria de 104 ani a GM si primul cu responsabilitati de coordonare a designului autovehiculelor la nivel international, va fi presedintele de onoare al unui nou grup vizionar ce urmeaza sa participe la cea de-a 25-a editie a Expozitiei anuale de design auto EyesOn Design. Fondurile obtinute vor fi donate Institutului de Oftalmologie din Detroit, pentru a sprijini eforturile de cercetare intreprinse de aceasta institutie cu scopul de a ajuta persoanele ce au suferit pierderi severe ale vederii.
Sub coordonarea strategica a lui Welburn, fiecare dintre marcile GM de autoturisme se distinge prin forma si limbaj de celelalte, precum si de alte marci de pe piata. Modelele Cadillac si Buick au cunoscut o reinnoire in materie de design, iar Chevrolet a devenit o marca globala cu un limbaj de design recunoscut la nivel international. Noile autovehicule care au contribuit la impulsionarea renasterii companiei GM includ modelul sport Chevrolet Camaro, varianta sedan de dimensiuni medii Malibu si autovehiculul compact Cruze, modelele Cadillac CTS Coupe, GMC Terrain, Buick Enclave si LaCrosse.
GM a fost primul producator de autovehicule care a pus accentul pe designul auto. Pe data de 23 iunie 1927, Comitetul Executiv GM a aprobat infiintarea unui nou departament pentru “a studia problema artei si combinatiilor de culori in ceea ce priveste produsele General Motors”, angajandu-l pe Harley Earl, un producator de caroserii la comanda, din Hollywood, si creatorul modelului LaSalle din 1927, in calitate de director al departamentului.
Printre numeroasele realizari ale lui Earl se numara dezvoltarea prototipurilor, schimbarea anuala a modelelor, aripile spate ale autovehiculelor din anii 50, Salonul auto itinerant Motorama si dezvoltarea modelului legendar Corvette. Alt merit al lui Earl a constat in angajarea primelor femei in calitate de proiectanti auto. De asemenea, Earl l-a angajat pe arhitectul Eero Saarinen pentru proiectarea campusului Centrului Tehnic GM, care se regaseste in Registrul National al Locurilor Istorice si este renumit in intreaga lume pentru stilul sau arhitectural.
In timp ce alte corporatii si-au relocat operatiunile din cladirile construite in stil modernist sau le-au renovat in intregime, GM si departamentul sau de design au impus un echilibru intre functionalitate si estetica designului, adaptandu-se tehnologiilor si necesitatilor moderne si totodata mentinand si conservand capodoperele arhitecturale. Rezistenta indelungata a legendarului Dom de Design, a studiourilor adiacente si a cladirii administrative sunt o dovada vie a planului flexibil si inovator al arhitectului Saarinen, dar si a angajamentului companiei in ceea ce priveste designul practic.
Vicepresedintii departamentului de design al GM care i-au urmat lui Earl au fost William Mitchell (1958-1977), Irving Rybicki (1977-1986), Charles Jordan (1986-1992), Wayne Cherry (1992-2003) si Welburn (2003-prezent). In anul 2005, Welburn a fost numit in noua functie de vicepresedinte al Departamentului International de Design al GM, fiind primul care a creat si a condus o retea compusa din centrele internationale de design ale companiei. Welburn este, de asemenea, membru al Comitetului Executiv al GM. Centrele de design sunt amplasate in SUA, Germania, Coreea, China, Australia, Brazilia si India.