Fabrica Opel de la Russelsheim a sarbatorit 150 de ani de la infiintarea companiei. Aflat in apropiere de Frankfurt, orasul este locul unde Adam Opel a pus bazele fabricii sale de masini de cusut in 1862, si unde si astazi organizatia isi are sediul central. Fabrica Adam Opel AG din Russelsheim construieste modelele Insignia (sedan, hatchback si Sports Tourer) si Astra hatchback, fiind una dintre cele mai moderne fabrici de automobile din lume, inaugurata in 2002. In urma cu doi ani a sarbatorit producerea exemplarului cu numarul 16 milioane.
Marca sarbatoreste in acest an si in Romania: indelungata prezenta a Opel pe piata romaneasca este documentata de o reclama publicata de un reprezentant al marcii intr-un ghid auto publicat in 1912.
Alfred E. Rieck, vicepresedinte Opel/Vauxhall pentru vanzari, marketing si servicii post-vanzare, spune despre aceasta aniversare: "Unul din punctele forte ale Opel este faptul ca marca este adanc inradacinata in mijlocul societatii, peste tot in Europa. In urma cu un secol si jumatate, Adam Opel punea bazele afacerii sale la Russelsheim, in Germania, iar cincizeci de ani mai tarziu o reprezentanta romaneasca facea publicitate modelelor Opel de la biroul din Bucuresti. A face captivanta tehnologie germana disponibila publicului larg este un lucru apreciat de clientii nostri de-a lungul deceniilor, iar noile noastre produse vor continua aceasta traditie”.
Cartea in care a fost publicata pagina de reclama se numeste Calauza tuturor drumurilor din Romania si a fost editata cu ajutorul Ministerului Lucrarilor Publice, intrucat cuprinde indicatii de traseu intre orasele tarii. Societatea Anonima de Comert cu sediul in Bucuresti, str. Smardan nr. 10, publica in aceasta lucrare o reclama la produsele Opel pe care le comercializa:
„Reprezentanta Generala pentru Romania a fabricei OPEL – Russelsheim a/M pentru automobile de ori-ce fel. Cel mai robust si Cel mai sigur automobil pentru toate scopurile.
Succesele Automobilelor Opel se tin lant ! Dupa Victoria in cursa de rezistenta a Automobilului Suedez, Gothenburg – Stockholm, 1014 km prin ghiata si zapada vine succesul fenomenal in Cursa Internationala din Alpii Austriaci pe 2400 km. Singurul Team Opel ajunge fara puncte rele la destinatie”.
Hotarandu-va pentru automobilul Opel veti face alegerea cea mai nemerita! Recomandam pentru sezonul de iarna Chassiurile Opel cu Limuzinele demontabile foarte elegante confectionate la fabrici de caroserii de primul rang. Atelierul de Reparatii si Garajul le avem: in Strada Fabrica de Chibrituri, no. 15. Serviciu prompt si foarte culant.”
„Suntem entuziasmati de sincronizarea acestor anivesari, dar mai ales de ceea ce reprezinta un secol de prezenta a marcii in Romania”, considera Cristian Milea, country director Opel pentru Romania. „Anuntul din 1912 surprinde o promisiune pe care marca o respecta – acum, ca si atunci. La 100 de ani de la acea reclama, Opel comercializeaza in Romania Masina Anului in Europa, modelul electric cu autonomie extinsa. Revolutionarul Ampera este un etalon al nivelului tehnologic atins de Opel”.
Istoria Opel are numeroase momente de tangenta cu Romania, intr-un secol de prezenta neintrerupta. Unul dintre ele este angajarea lui Aurel Vlaicu la fabrica de la Russelsheim, in calitate de inginer. Aviatorul roman a lucrat la Opel in 1908, dupa finalizarea studiilor tehnice de la Budapesta si Munchen, iar documentul care doveste acest lucru este fisa sa medicala. In 1908, acest serviciu dedicat angajatilor fusese deja externalizat de Opel unui furnizor profesionist. Documentul apartine Muzeului Aviatiei din Bucuresti si este expus in spatiul dedicat lui Vlaicu.
Opel face parte din General Motors de peste 80 de ani. In 1928, Opel avea o cota de piata in Germania de 37,5%, fiind de departe cel mai mare producator auto al tarii. Pentru a se pregati de o alianta cu General Motors, compania isi modifica forma de organizare, devenind companie pe actiuni listata. GM cumpara 80% din actiunile Opel in 1929, in timp ce restul de 20% sunt preluate in 1931. Tot in anii 20, producatorul britanic Vauxhall este integrat in grup.
In 1931, fabrica din Russelsheim construieste primul „automobil popular”, un autovehicul accesibil cu un motor de 1,2 litri. Din acel an pana in 1935, Opel construieste 100.000 de unitati – un volum nemaiatins pana atunci de niciun alt model in Germania. Un an mai tarziu, Opel devine primul producator de autovehicule care infiinteaza o scoala de instruire in domeniul relatiilor cu clientii. La aparitia primului model Kadett, in 1936, compania este cel mai mare producator si exportator de automobile din Europa, cu o productie anuala de 120.293 de unitati.
In prezent, Adam Opel AG are sediul central in Russelsheim si detine 11 fabrici si 4 centre de dezvoltare si testare in 7 tari europene. Compania are aproximativ 40.000 de angajati, peste 22.000 dintre acestia in Germania (decembrie 2011). Opel si marca britanica inrudita Vauxhall sunt prezente in peste 40 de tari. In 2011 au fost vandute peste 1,2 milioane de autoturisme si autovehicule comerciale usoare, reprezentand o cota de piata de 6,1% in Europa.