De la caroseria din fibra de sticla din 1953 si pana la sasiul din aluminiu ce va fi disponibil in 2014, Chevrolet are in palmares sase decenii de experienta in utilizarea de materiale usoare care imbunatatesc performantele autovehiculelor. Aceasta tendinta va continua prin lansarea in 2014 a modelului Corvette, care cantareste cu 44,9 kg mai putin decat predecesorul sau.
Cea de-a saptea generatie a acestui autovehicul sport reproiectat este primul model la care au fost utilizate materiale din aliaj usor cu memoria formei dezvoltate de General Motors, in locul unui dispozitiv de actionare motorizat mai greu, cu rolul de a deschide si inchide orificiul de ventilatie care evacueaza aerul din portbagaj. Astfel, portbagajul poate fi inchis mai usor decat la modelele anterioare, la care capacul portbagajului se inchidea cu o mai mare dificultate din cauza aerului blocat in portbagaj.
Dat fiind ca intr-un autovehicul obisnuit exista aproximativ 200 de componente motorizate mobile care pot fi inlocuite cu materiale inteligente cu greutate redusa, GM are in vedere pe viitor o reducere semnificativa a greutatii autovehiculelor.
Aliajele cu memoria formei – formate de obicei din cupru-aluminiu-nichel sau nichel-titan – sunt materiale care isi pot modifica forma, rezistenta si/sau rigiditatea prin activare la caldura, sarcina, camp magnetic sau tensiune electrica. Aliajele cu memoria formei „isi amintesc” forma originala si revin la aceasta dupa dezactivare.
La fabricarea noului model Corvette, un cablaj din aliaj cu memoria formei deschide orificiul de ventilatie de fiecare data cand portbagajul este deschis, utilizand caldura generata de curentul electric in mod similar lampilor de iluminare a portbagajului. Cand este activat, cablajul se contracta si deplaseaza un brat de parghie care deschide orificiul de ventilatie, facilitand astfel inchiderea portbagajului. Dupa inchiderea portbagajului, curentul electric este oprit, cablajul se raceste si revine la forma initiala, ceea ce determina inchiderea orificiului de ventilatie pentru a mentine temperatura din habitaclu.
„Materialele inteligente, precum aliajul cu memoria formei, ofera noi posibilitati in ceea ce priveste componentele mobile ale autovehiculelor”, a declarat Jon Lauckner, director tehnic al GM. „Aceste noi materiale fac posibil designul inovator si noi caracteristici imbunatatite la preturi mai accesibile comparativ cu motoarele si dispozitivele de actionare traditionale”.
De asemenea, aliajul cu memoria formei contribuie la reducerea greutatii nedorite, imbunatatind performantele autovehiculelor si reducand consumul de carburant. Dispozitivul de actionare din cablaj utilizat la noul model Corvette este cu aproximativ 0,5 kg mai usor decat un sistem motorizat obisnuit.
„Aliajul cu memoria formei utilizat la noul model Corvette este rezultatul celor aproape 5 ani de cercetari si lucrari de dezvoltare in domeniul materialelor inteligente pentru care GM a obtinut 247 de brevete”, a declarat Paul Alexander, cercetator in domeniul materialelor si structurilor inteligente in cadrul companiei GM. „Si acesta este doar inceputul. Pe agenda de lucru avem multe alte aplicatii pentru materialele inteligente care vor aduce si mai multe imbunatatiri autovehiculelor noastre in viitor”.