In sedinta de marti, 19 februarie, Guvernul Romaniei a adoptat ordonanta de urgenta privind timbrul de mediu. Acesta va intra in vigoare pe 15 martie, data pana la care vor fi redactate normele de aplicare.
Principala noutate fata de proiectul prezentat in ianuarie este ca va creste taxa pentru masinile diesel Euro 3 si Euro 4, considerandu-se ca emisiile poluante sunt mai mari la acestea. Schimbarea a intervenit in urma dezbaterii publice, cresterea fiind de 15-20%. In schimb, la Euro 5 diferentele dintre timbrul de mediu la diesel si cel la benzina sunt minime, fiindca si diferentele de emisii sunt minime.
Schimbarile legate de taxa auto nu se vor opri aici, noul timbru de mediu reprezentand o etapa de tranzitie catre un impozit anual.
Ministrul mediului, Rovana Plumb, a mai declarat, la finalul sedintei de Guvern, ca in formula de calcul a timbrului nu mai este dominanta capacitatea cilindrica, inclusa oricum in impozitul anual pe care fiecare dintre cei care au autoturisme le platesc. Este, deci, o taxa autentica, pentru ca se calculeaza in principal in functie de emisia de dioxid de carbon, este cea care este luata in calcul in proportie de 100% prin actualul proiect de ordonanta, fata de un cuantum de 30%, cum era luata in formula de calcul aplicabila in prezent, prin Legea nr. 9/2012.
Noul timbru de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si mareste cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3. Pentru masinile cu tehnologii mai slabe – non-Euro, Euro 1 si Euro 2, adica acele masini care se apropie de sfarsitul perioadei, duratei de viata -, timbrul de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual, luandu-se, bineinteles, ca si cota de depreciere, vechimea masinii la fiecare dintre autoturismele cuprinse in aceasta norma de poluare.
Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 si N1, N2, N3, cu urmatoarea precizare: pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 – formula de calcul este cea care ia in proportie de 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse in normele de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2 – se aplica actuala formula prevazuta prin Legea nr. 9/ 2012. Ca noutate, proiectul de ordonanta de urgenta acorda un eco-tichet pentru masinile electrice, in valoare de 2.500 de euro.