In ceea ce priveste siguranta, soferii germani, italieni si francezi sunt de acord: majoritatea apreciaza ajutorul oferit de sistemele de asistenta pentru sofer, in special pe cele ce ofera asistenta in situatiile periculoase. Functiile care monitorizeaza unghiul mort sau previn accidentele prin intermediul sistemului de franare de urgenta au inregistrat cel mai mare succes, fiind preferate de 84, respectiv 82 la suta din respondenti. Acestea au fost concluziile unui sondaj realizat de Bosch in randul soferilor din Germania, Italia si Franta.
Cat de informati sunt soferii in privinta celor mai noi sisteme de asistenta pentru soferi, care este experienta lor zilnica de conducere si care este, in opinia lor, ajutorul oferit de sistemele electronice? Acestea au fost intrebarile adresate de Bosch soferilor care au achizitionat autovehicule de dimensiuni medii si mici intre 2009 si 2012. Cu alte cuvinte, in majoritatea cazurilor, respondentii erau proprietarii autovehiculelor in care sistemele de asistenta erau disponibile in cel mai bun caz ca dotari optionale. Cu toate acestea, cumparatorii s-au dovedit a fi bine informati. Majoritatea acestora sunt interesati de tehnologiile care asigura asistenta si informatii, in special in ceea ce priveste siguranta, dar si confortul in situatiile de trafic cu opriri si porniri dese.
Majoritatea persoanelor intervievate conduc cu placere si se considera soferi experimentati a caror atentie nu poate fi usor distrasa. Cu toate acestea, raspunsurile primite au relevat faptul ca multi dintre soferi s-au confruntat cu situatii critice in ultimele 12 luni inaintea efectuarii sondajului: 70% si-au amintit ca au fost nevoiti sa foloseasca frana de urgenta, 47% au recunoscut ca, la schimbarea benzii de circulatie, au vazut tarziu autovehiculul care se apropia din spate, iar 34% au ezitat cel putin o data in momentul in care au fost nevoiti sa aleaga intre franare si manevrele de evitare intr-o anumita situatie. Prin urmare, functiile care ofera siguranta suplimentara inregistreaza o cerere mare. Atunci cand respondentii au fost intrebati ce sisteme de asistenta electronica sunt cele mai utile, 84% dintre acestia au ales asistentul pentru monitorizarea unghiului mort. L-au urmat indeaproape, pe pozitia a doua si a treia, sistemele de franare de urgenta care previn producerea accidentelor ce implica pietonii si coliziunile din spate.
Sondajul efectuat in randul soferilor din cele trei tari europene importante evidentiaza si faptul ca proprietarii de autovehicule vor ca progresul sa continue. Acestia se declara in favoarea inovatiilor tehnice. De asemenea, sondajul arata ca soferii sunt dispusi sa adopte conducerea automatizata. Jumatate dintre cei intervievati cred deja in fezabilitatea tehnica a autovehiculelor cu comanda complet electronica. 60% dintre acestia au primit cu entuziasm ajutorul acordat soferului – cu conditia sa poata fi dezactivat in orice moment. Bosch lucreaza la dezvoltarea acestor functii. In 2014, de exemplu, va lansa o functie de asistenta la blocajele in trafic care poate frana, accelera si vira in mod complet automat in conditii de ambuteiaj pe autostrada. Este conceput special pentru vitezele de maximum 50 km/ora, iar gradul de automatizare va creste continuu in urmatorii ani.
Rezultatele par sa confirme si o ipoteza cheie a companiei Bosch: pe masura ce sistemele de asistenta pentru sofer devin mai sofisticate, acestea vor deveni din ce in ce mai des intalnite pe piata autovehiculelor de mici dimensiuni cu volume mari de vanzari. Organizatia de protectie a consumatorului EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) subliniaza la randul sau importanta sistemelor de asistenta pentru sofer. Incepand din 2014, pentru a primi punctajul maxim de 5 stele, cele mai multe modele noi vor trebui sa fie echipate cu sisteme de asistenta pentru sofer.