In teorie pare o operatiune destul de simpla, insa in realitate lucrurile nu stau tocmai asa… In primul rand, trebuie stabilita corect valoarea masinii actuale si de abia apoi ar urma identificarea unui autoturism nou. Iar pentru a nu pierde inutil timp si bani cu aceasta operatiune, Eurotax Romania a dezvoltat o serie de aplicatii care pot eficientiza la maximum o astfel de operatiune…
In primul rand vorbim despre EurotaxNet, o aplicatie prin intermediul careia fiecare utilizator isi poate evalua masina, in functie de anul de fabricatie, rulaj si alte criterii necesare pentru calcularea deprecierii (echiparea de serie, dotarile suplimentare etc). La finalul etapei de evaluare, algoritmul de calcul furnizeaza o valoare medie pentru un exemplar similar. Mai mult, aplicatia dispune de un modul care coreleaza aceasta medie cu fluctuatiile din piata, pe baza anunturilor postate pe cele mai importante portaluri de anunturi auto second hand din Romania. Astfel rezultatul final al evaluarii reflecta o sugestie de pret cat mai apropiata de realitate.
Dupa ce a fost stabilita suma care ar trebui obtinuta la revanzarea exemplarului uzat, urmeaza etapa identificarii unui autoturism nou. Insa o astfel de investitie trebuie facuta rational, tinand cont de mai multi factori. Si nu vorbim doar despre costurile de intretinere si exploatare, cat mai ales despre deprecierea in timp a exemplarului vizat.
In cele mai multe cazuri, decizia de cumparare a unui autovehicul este influentata in mod direct de factorul estetic, de imaginea de marca si nu in ultimul rand de performantele dinamice. Un rationament relativ corect la prima vedere… Insa pentru ca investitia sa fie cu adevarat rentabila pe termen lung ar mai fi de luat in calcul si procentul de retentie din ultimul pret de nou al exemplarului vizat. Mai exact este vorba despre cat va valora acel exemplar la o eventuala revanzare, dupa o anumita perioada de utilizare.
Pentru a ne face o imagine despre evolutia in timp a pretului de nou, am selectat cateva autoturisme reprezentative pentru piata auto locala, mai exact cele mai vandute modele pe piata auto din Romania in cursul anului trecut. Astfel in situatia achizitionarii unui exemplar nou Dacia Logan Laureate 1.2i 75 CP se observa ca dupa trei ani de exploatare si un rulaj de 60.000 km, clientul isi poate recupera 56% din pretul de nou al acelui exemplar. In schimb cei care aleg un VW Golf Comfortline 1.6 TDI 105 CP vor recupera 60% din investitia initiala. Si exemplele pot continua…
Insa trebuie luat in calcul ca aceste valori sunt previziuni obtinute pe baza evolutiei in timp a preturilor. Prin urmare este posibila o usoara abatere in momentul vanzarii autovehicului pe piata libera, acolo unde valoarea reala mai fluctueaza si in functie de raportul dintre cerere si oferta sau modificarile legislative in ceea ce priveste taxarea.