Ce se intampla cu acumulatorii uzati folositi initial la tractiune electrica

10 aprilie 2018



Intr-unul din primele articole din sectiunea noastra Electromobilitate, am enumerat piedicile actuale care stau in calea adoptarii vehiculelor electrice pe o scara mai larga.

Pe langa retinerile fata de autonomia si performantele automobilelor electrice de oras, sondajele de opinie evidentiaza adesea ca infrastuctura de incarcare si diversitatea modelelor existente pe piata nu sunt satisfacatoare.

Ca o dominanta a reticentei cumparatorilor revine de fiecare data pretul mai mare de achizitie, in comparatie cu cel al modelelor similare cu tractiune clasica.

Si totusi… la inceputul lunii martie, presa auto europeana vuia despre o noua realitate. Pentru prima oara, vanzarile modelelor Tesla (100% electrice) au depasit in Germania cele ale modelelor producatorilor autohtoni de lux consacrati: Audi A8, BMW Seria 7 si Mercedes Clasa S.

Ca in orice industrie amenintata, strategiile de dezinfomare au fost lansate cu vigoare si au aparut numeroase stiri legate de faptul ca productia si scoaterea din circulatie a acumulatorilor pentru tractiune electrica ar fi extrem de poluanta, anihiland astfel avantajul ca masinile electrice nu produc noxe la “esapament”.

Fara a oferi o solutie de reducere a dependentei de petrol sau a emisiilor de CO2, aceste articole au rolul de “sperietoare”, incercand sa amane adoptarea electrifcarii pe scara larga, adaugand in acest rasptimp inca cateva miliarde profit in cuferele pline ale industriei producatoare de motoare cu ardere interna.

In paralel, dar cu mai putina virulenta, marii producatori si utilizatori de acumulatori de tractiune rutiera anuntau solutiile propuse pentru reutilizarea si reciclarea acumulatorilor, dupa scoaterea din circuitul auto. Enumeram mai jos cateva exemple promitoare si sursa originala a informatiei, pentru toti cei ce doresc sa se documenteze mai bine, inainte de a dialoga pe acest subiect de actualitate.

Nissan – propune utilizarea acumulatorilor uzati ai modelului Leaf (cel mai bine vandut model la nivel mondial) pentru iluminatul stradal.

Renault – lanseaza pe insula Porto Santo un proiect ecologic numit “insula inteligenta” cu 14 ZOE (cel mai bine vandut model in Europa) si 6 Kangoo 100% electrice, puse la dispozitia a 20 de voluntari.

Acumulatorii vor fi incarcati cu energie electrica din surse locale (eoliana si solara) la cele 40 de statii instalate pe insula si vor putea livra energie in reteaua electrica “inteligenta”, atunci cand cererea este mai mare decat productia locala, preluand rolul “unui acumulator” pe roti.

Planurile Renault includ folosirea acumulatorilor uzati, necoresponzatori pentru ciclurile frecvente de incare-descarcare necesari exploatarii rutiere, pentru statii de stocare a energiei eoliene si solare, prelungind astfel durata de utilizare cu o a “doua viata”.

BYD (Build Your Dreams) – este cel mai mare producator de automobile si autobuze electrice din China (cea mai mare piata mondiala auto clasic si electric) si are unitati de productie pentru autobuze si camioane electrice in California si Canada.

Cresterea pretului materiilor prime, in special lithiu si cobalt, cauzata de cererea pentru acumulatorii de tractiune rutiera si estimarea ca pana in anul 2020 vor exista intre 120000 si 170000 mii tone de acumulatori uzati in China, au determinat firma sa proiecteze o fabrica pentru reciclarea si recuperare valoroaselor materiale din acumulatorii vechi, care va intra anul acesta in functiune la Shanghai.

Opinia electromobilistului:

Considerati ca un program coerent de reutilizare si reciclare a acumulatorilor pentru tractiune rutiera ar incuraja adoptarea electrificarii ca solutie de reducere a poluarii in orasele aglomerate din Romania?

Va multumim pentru colaborare!

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *