Este destul de dificil in aceste zile sa vorbim de viitorul motoarelor diesel, cand stirile sunt dominate de amenda de un miliard de euro aplicata firmei Volkswagen, de perchezitiile si arestarile de la Porsche, Audi si Bosch pe aceeasi tema, de suspiciunile si recall-ul impus grupului Daimler, de interzicerea accesului in unele zone din orasele poluate si mai ales de abandonarea in masa de catre clienti a variantelor cu motorizare diesel.
Fiindca automobilele diesel nu au fost populare in SUA si nici in China, “problema diesel” este asociata mai mult cu industria europeana, unde isi au sediul cei mai mari furnizori si producatori de echipamente si autovehicule diesel din lume.
In tot acest iures de informatii, cred ca este bine sa diferentiem intre meritele incontestabile ale motoarelor diesel – randament superior si emisii de CO2 mai scazute decat ale variantelor echivalente cu aprindere prin scanteie* – si inselatoria cauzata de slabiciunea omeneasca, ce a dus la scandalul Dieselgate.
In timp ce atat lipsa de etica profesionala si manageriala, cat si urmarile acestui comportament, vor genera cu siguranta multiple studii de caz pentru generatii viitoare de manageri, expertii in motoare diesel vad nori negri adunandu-se si au devenit deosebit de creativi in combaterea principalului dezavantaj al acestor motoare, emisiile de oxizi de azot (NOx).
Asa cum am informat, la momentul respectiv, in timp ce conducatorii industriei globale se adunasera la Beijing pentru salonul auto si se concurau in a-si exprima adeziunea la linia trasata de guvernul chinez privind electrificarea, Volkmar Denner (CEO Bosch) anunta de la sediul firmei din Germania, ca specialistii de la Bosch au experimentat solutii noi, care pot salva viitorul motoarelor diesel.
Pe masura ce Bosch a publicat mai multe detalii, Springer Professional analizeaza principalele intrebari legate de noile prototipuri, incepand cu cea fundamentala, daca noile solutii pot rezolva problema emisiilor de oxizi de azot?
Conform declaratiilor specialistilor de la Bosch, noile solutii de tratare a gazelor de evacuare pot diminua drastic emisiile in timpul functionarii pe sosea, pana la valori de NOx de zece ori mai mici decat standardele impuse pentru anul 2020.
Specialistii firmei Bosch declara ca rezultatul a fost obtinut prin optimizarea interactiunii dintre motor si sistemele de tratare a gazelor. Desi afirmatia este vaga, aflam ca efectul s-a obtinut dupa ce masuratorile in regim real de drum RDE (Real Driving Emissions) au permis optimizarea hardware-ului si software-ului utilizat pentru tratarea gazelor.
Este interesant de observat ca tocmai sistemul PEMS (Portable Emission Measurement System), utilizat in procedeul de masurare RDE, a declansat scandalul Dieselgate in SUA, inregistrand valori cu mult mai mari pe sosea, decat cele obtinute pe stand.
Sub rezerva unor explicatii tehnice mai amanuntie si a unor masuratori efectuate de laboratoare neutre, vom reveni la acest subiect pe masura ce vom afla mai multe detalii.
db
* Nota autorului: Am evitat sa fac comparatia intre diesel si “motoare pe benzina” intentionat, fiindca, de curand, Mazda a prezentat un motor alimentat cu benzina, cu aprindere asemanatoare cu cea a motoarelor diesel, prin comprimare.