O buna masura a turbulentelor din industria auto sunt aliantele intre diferiti producatori. Menite sa uneasca energia si resursele firmelor pentru cercetare si dezvoltarea (R&D) de produse noi, aliantele pot fi cu obiective generale, strategice si globale (vezi cazul Renault – Nissan – Mitsubishi) sau dedicate unor proiecte mai limitate cu scop, dar extrem de costisitoare, cum sunt pilele de combustibil.
La doar o saptamana dupa anuntul dizolvarii unei astfel de colaborari intre Ford si Daimler, aflam despre lansarea unei aliante intre Ford si Volkswagen, cu un prim obiectiv declarat in domeniul vehiculelor comerciale.
Ambii giganti ai industriei auto traditionale trec prin momente critice ale indelungatei existente.
Despre Grupul Vokswagen nu este zi fara vesti negative legate de urmarile scandalului Dieselgate, iar functia de CEO a fost acordata recent unui “outsider” venit de la BMW, Herbet Diess, care a intrat deja in colimatorul autoritatilor germane, pentru posibila incercare de influentare a pretului actiunilor.
La Ford, dupa ce un CEO din exterior, Alan Mulally, venit de la Boeing, a salvat firma de la falimentul generalizat din industria auto Americana, imediat dupa criza financiara din 2008, cel mai promitator urmas, Mark Fields, a fost numit CEO in 2014 si a fost inlaturat in mai 2017, dupa 28 de ani petrecuti la Ford.
Jim Hackett, care i-a luat locul, a venit din afara industriei auto, fiind CEO la Steelcase, un mare producator de mobilier de birou, scoala si spital.
La data inlaturarii lui Mark Fields valoarea pe piata bursiera a firmei Ford era mai mica decat Tesla, cu toate ca Ford producea profitabil mai multe autovehicule intr-o saptamana, decat Tesla intr-un an.
In timp ce Daimler si Ford au dizolvat alianta focalizata pe pile de combustibil, Audi si Hyundai au format una noua.
Echipa de la Audi este responsabila pentru dezvoltarea solutiilor cu pile de combustibil in cadrul Grupului Volkswagen si va beneficia de know how-ul acumulat de Hyundai odata cu lansarea in productie a primului SUV echipat cu pile si alimentat cu hidrogen, ix35, si urmasul acestuia, Nexo.
Hyundai are o capacitate de productie pentru 3.000 unitati pe an, la Chungju, Corea de Sud, si a vandut 200 de ix35 anul trecut.
Prin alianta cu Audi si Grupul Volkswagen, spera sa poata atinge volumul necesar profitabilitatii noilor sisteme de propulsie, care conform declaratiilor directorului R&D pentru programul dedicat pilelor de combustibil, Hoon Kim, este de peste 100.000 de unitati pe an.
db