Pasiunea americana pentru SUV-uri (Sport Utility Vehicles) s-a raspandit in toata lumea, iar cererea globala pentru autovehicule inalte, cu aspect, dar nu intotdeauna si capabilitati, “de teren”, a preocupat intens studiourile de design si ramane o prioritate pentru viitorul apropiat.
Dupa succesul comercial inregistrat in cayegoria de lux de Mercedes, BMW, Audi si Porsche, alte modele mai mult sau mai putin reusite ca bun gust sau utilitate s-au strecurat in ultima vreme in gama Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini si Jaguar.
In oferta extrem de restransa a modelelor 100% electrice, singurul SUV atractiv a fost pana de curand, Model X produs de Tesla, in California. Dar ofensiva concurentei se anunta foarte interesanta pentru anul 2019 si cronicile excelente despre noul Jaguar I-Pace anunta o lupta crancena pentru… buzunarul clientilor.
Grupul Volkswagen lanseaza in 2019 modelul Audi e-tron, un SUV de cinci locuri, cu dimensiuni mai reduse decat Tesla Model X, plasat intre Q5 si Q7. Echipat cu acumulatori de 95 kWh, care asigura o autonomie de 400 km, si posibilitatea de incarcare la statii de putere mare (150 kW), e-tron se doreste a fi o masina capabila de distante lungi, cu viteze ridicate, pe autostrada.
Concurentii germani din Stuttgart, Mercedes, vor lansa oficial modelul EQ la o saptamana dupa Audi si va fi livrat clientilor tot in 2019. Cu o autonomie apropiata de Audi, Mercedes EQ va beneficia de o tehnologie de incarcare rapida, care adauga 100 km de autonomie in 5 minute.
Nici bavarezii de la BMW nu se lasa mai prejos si, dupa lansarea la Salonul din Beijing a modelului iX3, se pregatesc pentru vanzarea globala a modelului fabricat in China. Autonomia de 400 km pare a fi tinta “comuna” a firmelor germane, dupa cum este si posibilitatea de incarcare la 150 kW.
Volvo va fi prezent pe piata europeana in 2019 cu primul automobil electric, sub forma unui SUV compact, bazat pe modelul de succes XC40, cu autonomie de aproape 400 km si un pret de baza de circa 30.000 de euro.
Cele doua modele SUV inrudite coreene, Hyundai Kona si Kia Niro, sunt mai mici ca dimensiuni si greutate decat gama europeana, ceea ce le permite sa obtina 400 km autonomie cu acumulatori mai mici (si mai ieftini!) de 64 kWh, raciti cu lichid, pentru Kona si 39 kWh, suficienti pentru 380 km, pentru micutul Niro. Utilizand acelasi motor electric de 200 CP, cu un consum de energie mai redus decat actuala campioana mondiala Nissan LEAF, modelele coreene se adreseaza cumparatorilor cu bugete mai reduse, dar pasiune pentru electromobilitate.
Un viitor ceva mai indepartat, probabil 2020, va aduce alte optiuni pentru amatorii de SUV, dornici sa treaca in tabara “electrica”.
Ford Mach1, Tesla Model Y, Byton M-Byte, Rivian, SF Motors SF7, Faraday Future FF91, Volkswagen I.D. Crozz sunt modele prezentate la saloane sau evenimente dedicate, cu care producatorii consacrati si start-up-uri curajoase incearca sa atraga atentia cumparatorilor.
Daca un SUV electric este in planurile personale de achizitie sau utilizare in sistem car-sharing, atunci 2019 este anul marilor promisiuni.
Opinia electromobilistului:
Auzim zvonuri tot mai insistente despre o posibila varianta Duster electric. Daca aveti informatii verificabile, va rugam sa ne contactati pe adresa electromobilitate@24auto.ro.
Va multumim pentru colaborare!
db