Stirea recenta ca Porsche a cumparat 10% din actiunile firmei croate Rimac Automobili, specializata in tractiune electrica pentru performante de varf, este urmata de o alta veste buna din vecini, care dovedeste cat de deschisa este competitia pentru solutiile tractiunii electrice in viitor.
Un startup din Slovenia, Elaphe, ofera, dupa 15 ani de dezvoltare, o solutie inedita pentru firmele interesate sa produca autovehicule electrice. Sistemul modular dezvoltat de Elaphe consta in motoare electrice amplasate in interiorul jantelor, care pot fi combinate atat cu franele pe disc, cat si cu cele pe tambur.
Un motor este capabil de 100 CP putere maxima si 67 CP putere continua. Astfel, un autovehicul echipat cu o punte motoare ar avea o putere combinata de maxim 200 CP si 134 CP pentru utilizare continua.
Solutia cu tractiune integrala pentru automobile, 4 motoare amplasate in cele patru roti, realizeza un varf de 400 CP si avantajul cel mai mare este faptul ca fiecare roata poate transmite la sol doar atat cuplu cat este necesar pentru a evita rotirea in gol, fara ajutorul unor diferentiale.
Combinat cu senzori dinamici si software avansat, sistemul cu tractiune integrala poate contracara derapajele pe suprafete alunecoase, asa cum se demonstreaza in video-ul de prezentare al sistemului Elaphe M700.
Cu o greutate individuala de 23 kg, motoarele amplasate in roti ridica cateva probleme serioase proiectantilor de suspensii, dar avantajele par destul de convingatoare, pentru a fi adoptate in viitor.
Elaphe nu este singurul furnizor care ofera un sistem la cheie, adaptabil pentru o multitudine de aplicatii.
Cel mai mare furnizor de componente auto din lume, Bosch, ofera clientilor propria solutie integrata denumita “e-axle”, care combina motorul electric, transmisia si electronica de putere intr-o singura unitate.
db