Singura tara din lume care interzicea femeilor sa conduca automobile a ridicat, luna trecuta, aceasta interdictie. Masura a fost luata ca parte a programului de modernizare a tarii, dar si ca efect al insistentelor femeilor. Arabia Saudita este plasata pe locul 141 din 144 de state in clasamentul Global Gender Gap pe 2016, un raport al Forumului Economic Mondial privind inegalitatile dintre femei si barbati.
Printre primele efecte ale acestei schimbari va fi o crestere puternica a pietei auto, in segmentele modelelor urbane, de dimensiuni mici si medii. Anul trecut, in Arabia Saudita s-au vandut 679.000 de automobile noi, iar pentru 2018 este de asteptat ca cifra sa depaseasca un milion de unitati.
Un alt efect, oarecum neasteptat, a venit din partea constructorilor de automobile, care, prin gesturi mai mult sau mai putin inspirate, s-au grabit sa salute schimbarea. Audi, de pilda, a dedicat un film de scurt metraj noului grup de clienti de sex feminin.
Filmul se vrea a fi un omagiu adus libertatii recent castigate: camera urmareste un tanar cuplu arab. In timp ce barbatul inca mai tine deschisa usa din fata a casei lor pentru sotia sa, odata ajunsi la masina, rolurile se inverseaza brusc. Femeia deschide usa pasagerului pentru sotul ei si apoi se aseaza increzatoare la volan. Titlul noului videoclip pentru retelele media sociale de la Audi este urmatorul: „A sosit momentul sa deschidem noi usi”.
In fine, Renault a marcat ridicarea interdictiei in stil sportiv, oferind unei tinere din aceasta tara, volanul unui monopost de Formula 1. Astfel, in prima zi in care femeilor din Arabia Saudita li s-a permis sa conduca automobile in tara sa, Aseel Al-Hamad, prima femeie membra a federatiei saudite de motorsport, a avut ocazia sa piloteze masina Renault de Formula 1 cu care Kimi Raikkonen s-a impus in 2012, la Abu Dhabi.